Kirjallisuuspiiri: Iida Turpeinen

IIda Turpeinen. Kuva: Susanna Kekkonen

Kuva: Susanna Kekkonen

Lokakuun ensimmäisen kirjallisuuspiirin vieraana on Iida Turpeinen, joka keskustelee tuoreesta teoksestaan Elolliset. Iida Turpeinen on helsinkiläinen kirjallisuudentutkija, joka valmistelee väitöskirjaa luonnontieteiden ja kirjallisuuden risteymistä. Kirjoittajana häntä kiehtovat tutkimustiedon kaunokirjalliset mahdollisuudet ja tieteen historian erikoiset anekdootit ja sivupolut. Hän on aiemmin kirjoittanut mm. käsikirjoituksen Ellen Thesleffin elämäkertaan pohjautuvaan sarjakuvaromaaniin.

Elolliset on poikkeuksellisen vaikuttava esikoisromaani. Se on erään lajin muotokuva, hengästyttävä seikkailu läpi kolmen vuosisadan ja kertomus suurista inhimillisistä pyrkimyksistä: tieteestä, taiteesta ja halusta herättää uudelleen henkiin sellainen, minkä ihminen on tietämättömyydessään tuhonnut.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 9.10.2023 kello 17-18, Porthania sali PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Miikka Pirinen

Kirjallisuuspiiri: Vappu Kannas

Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija, kirjallisuudentutkija ja kääntäjä FT Vappu Kannas keskustelemaan S&S:n kustantaja Mirjam Ilvasin kanssa romaanistaan Kimalaisten kirja (S&S 2023). Kannas on väitellyt L. M. Montgomeryn päiväkirjo..
Kuva: Perttu Saksa