Kirjallisuuspiiri: Vappu Kannas

Vappu Kannas kuva Miikka Pirinen

Kuva: Miikka Pirinen

Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija, kirjallisuudentutkija ja kääntäjä FT Vappu Kannas keskustelemaan S&S:n kustantaja Mirjam Ilvasin kanssa romaanistaan Kimalaisten kirja (S&S 2023). Kannas on väitellyt L. M. Montgomeryn päiväkirjoista, ja hänen intohimonsa kohteisiin kuuluvat mm. kuolleet naiskirjailijat ja 1800-luku. Kimalaisten kirja herättääkin henkiin uraauurtavan runoilija Emily Dickinsonin elämänpiirin 1800-luvun lopun Yhdysvalloissa.

Helsingin Sanomien kriitikko Suvi Ahola kirjoittaa arviossaan herkästä ja vahvatunnelmaisesta romaanista näin:

“Historiaan pohjaava tarina voisi skandaaleineen ja vihanpitoineen olla Humisevan harjun maailmasta. […] Siksi lukija, joka keinuu mielellään Brontën sisarusten ja L.M. Montgomeryn kerronnassa, nauttii myös Kimalaisten kirjasta. Tunnelma on aito, ja siihen imeytyy hienosti mukaan. Toisaalta romaanissa on rakenne, josta katkelmallisuus sekä aikatasojen ja näkökulmien muutokset tekevät vankasti modernin. Se ei siis ole turnyyriviihdettä vaan tarkasti ajateltu psykologinen tutkielma yhden (mukamas suopean ja sivistyneen) perheen sisäisestä vallankäytöstä.”

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 11.3.2024 kello 17-18, Porthania PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Perttu Saksa

Kirjallisuuspiiri: Meri Valkama

Mitä Tarja Halonen ajattelee nyt vanhoista päätöksistään ja mm. suhteestaan Putiniin? Mikä saa kahdeksankymppisen presidentin edelleen kiertämään maailmaa ja sen kriisipesäkkeitä? Meri Valkama seurasi vuoden ajan Halosen työtä, ja hänen kirjansa..
Kuva: Liisa Takala