Kirjallisuuspiiri: Pertti Lassila

Kuvaaja Liisa Takala

Kuva: Liisa Takala

Joulukuun ensimmäisen kirjallisuuspiirin vieraana on Pertti Lassila, joka keskustelee tuoreesta teoksestaan Jälkisato. Pertti Lassila on julkaissut kuusi kiitettyä romaania, joista Armain aika (2015) oli Finlandia-ehdokkaana. Hän on myös kirjoittanut kirjallisuusarvosteluja Helsingin Sanomiin ja työskennellyt mm. kustannusjohtajana, tutkijana, yliopisto-opettajana sekä vierailevana professorina Saksassa ja Itävallassa.

Kirjailijaksi kasvavan Viljon elämänvaiheita seuraava Jälkisato käsittelee täsmällisin lausein rakkauden hetkellisyyttä ja sen ikuistamista kirjoittamalla. Viljo ajautuu opiskelemaan kirjallisuustiedettä, koska on aina pitänyt lukemisesta, eikä keksi mitä muutakaan lukion jälkeen tekisi. Hän kokeilee kirjoittamista ja onnistuu saamaan romaanin julki, ja toisenkin. Hänestä tulee kirjailija muiden joukkoon, mutta kirjoitettavaa on vähänlaisesti. Vasta petyttyään rakkaudessa hän aavistaa, että hänellä saattaa olla jotain omaa, josta kirjoittaa. Taiteilijaromaani kuvaa, miten yksilön kokemus kasvaa taiteeksi ja sitä, mikä jää ikuisesti omakohtaiseksi.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 11.12.2023 kello 17-18, Porthania sali PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Miikka Pirinen

Kirjallisuuspiiri: Vappu Kannas

Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija, kirjallisuudentutkija ja kääntäjä FT Vappu Kannas keskustelemaan S&S:n kustantaja Mirjam Ilvasin kanssa romaanistaan Kimalaisten kirja (S&S 2023). Kannas on väitellyt L. M. Montgomeryn päiväkirjo..
Kuva: Perttu Saksa