Kirjallisuuspiiri: Susanna Välimäki

Susanna Välimäki2_cropped

Marraskuun tutkijatiistain vieraana on Susanna Välimäki, joka keskustelee yhdessä Nuppu Koivisto-Kaasikin kanssa kirjoittamastaan tuoreesta kirjasta Sävelten tyttäret – Säveltävät naiset Suomessa 1800-luvulta 1900-luvulle.

Susanna Välimäki on taiteiden tutkimuksen apulaisprofessori ja musiikkitieteen dosentti Helsingin yliopistossa. Teoksessaan hän esittelee, miltä Suomen musiikin historia näyttää naisten näkökulmasta: säveltävät naiset ovat historiallisesti jääneet piiloon sukupuolensa takia. Kirjallisuuspiirissä Välimäkeä haastattelee professori Pirjo Hiidenmaa.

Laajaan arkistotutkimukseen perustuva teos avaa ennennäkemättömän kuvan säveltämisen ja naisten soivaan historiaan ja se esittelee 126 historiallista suomalaista säveltäjänaista. Nämä unohduksiin jääneet naiset olivat aikanaan tunnettuja tai muuten kiinnostavia musiikin tekijöitä, ja moni kuului kulttuuri- ja vaikuttajasukuihin Edelfeltistä Nervanderiin. Suurinta osaa heistä ei silti ole koskaan aiemmin huomioitu musiikin historiankirjoituksessa. Kirjassa korjataan naisten säveltämistä koskevia virheellisiä käsityksiä ja nostetaan esiin suomalaisten säveltäjänaisten perintö.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 28.11.2023 kello 17-18, Porthania sali PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Miikka Pirinen

Kirjallisuuspiiri: Vappu Kannas

Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija, kirjallisuudentutkija ja kääntäjä FT Vappu Kannas keskustelemaan S&S:n kustantaja Mirjam Ilvasin kanssa romaanistaan Kimalaisten kirja (S&S 2023). Kannas on väitellyt L. M. Montgomeryn päiväkirjo..
Kuva: Perttu Saksa