Kirjallisuuspiiri: Johanna Isosävi

Johanna Isosävi_cropped

Joulukuun tutkijatiistain vieraana on Helsingin yliopiston ranskan kielen dosentti Johanna Isosävi, joka keskustelee tuoreesta teoksestaan Miten tutkia kohteliaisuutta? Käsityksiä suomalaisesta ja ranskalaisesta kohteliaisuudesta. Isosävi on ranskan kielen tutkija ja yliopistolehtori, jonka tutkimusaloja ovat kohteliaisuus, puhuttelu ja tasa-arvoinen kielenkäyttö. Kirjallisuuspiirissä häntä haastattelee professori Pirjo Hiidenmaa.

Kohteliaisuudella on keskeinen rooli ihmisten välisten suhteiden ylläpitämisessä, mutta miten kohteliaisuus muuttuu ajassa ja paikassa? Miten suomalaisten käytös muuttuu Ranskassa ja mitä ranskalaiset ajattelevat meidän kohteliaisuudestamme? Onko suomalaisten epäkohteliaisuus lopulta vain myytti, joka tulisi murtaa? Kohteliaisuuden tutkimusta ensimmäistä kertaa suomeksi esittelevä Miten tutkia kohteliaisuutta? tarkastelee suomalaisia ja ranskalaisia kohteliaisuuskäsityksiä ja tarjoaa monipuolisia näkökulmia ihmisten välisistä suhteista kiinnostuneille.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 19.12.2023 kello 17-18, Porthania sali PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Miikka Pirinen

Kirjallisuuspiiri: Vappu Kannas

Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija, kirjallisuudentutkija ja kääntäjä FT Vappu Kannas keskustelemaan S&S:n kustantaja Mirjam Ilvasin kanssa romaanistaan Kimalaisten kirja (S&S 2023). Kannas on väitellyt L. M. Montgomeryn päiväkirjo..
Kuva: Perttu Saksa