Kirjallisuuspiiri: Kerttu Kotakorpi

Cropattu_Pienempi_Kerttu Kotakorpi_Kuva Uupi Tirronen_

Kuva: Uupi Tirronen

Kevään viimeisen Kirjallisuuspiirin vieraana on meteorologi, FM Kerttu Kotakorpi. Hän kertoo kirjastaan Suomen luonto 2100 – Tutkimusretki tulevaisuuteen, johon hän on koonnut uusimman tutkimustiedon mukaisen käsityksen siitä, millaiselta suomalainen luonto voisi näyttää vuonna 2100. Miten vuodenajat muuttuvat? Pysyykö rannikko-Suomi merenpinnan yläpuolella? Valtaavatko lehtipuut metsämme?

Kerttu Kotakorpi on tullut tutuksi televisiouutisten meteorologina, ja hän seuraa ilmastonmuutoksen vaikutuksia työssään päivittäin. Kirjassa pääsemme tutustumaan Suomen eri kolkkien muuttuneisiin maisemiin ja elinympäristöihin, uudenlaiseen lajistoon ja vuodenkiertoon, jossa talvet lyhenevät, kesät pitenevät ja sateet lisääntyvät. Muutosta kuvaa hyvin kirjan ennuste, jonka mukaan vuoteen 2100 mennessä talvet lämpenevät noin 7 astetta ja Etelä-Lapissa on silloin samanlaiset sääolot kuin Etelä-Suomessa nykyisin. Kirjallisuuspiirissä Kerttu Kotakorpea haastattele emeritusprofessori Markku Löytönen.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 16.5.2023 kello 17-18, Porthania II (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Perttu Saksa

Kirjallisuuspiiri: Meri Valkama

Kirjallisuuspiirissä on vieraana toimittaja ja kirjailija Meri Valkama. Hän keskustelee uunituoreesta teoksestaan Perinnönjako – Keskusteluja Tarja Halosen politiikasta (S&S 2024), joka on rehellinen ja silmiä avaava katsaus presidentti Tarja Halosen..
Kuva: Liisa Takala