Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Kari Raivio

Kari Raivio kuva Ari Aalto

Kuva: Ari Aalto

Terveys ja sairaus ovat nykyään globaaleja kysymyksiä, jotka vaikuttavat mm. markkinatalouteen ja matkailuun. Helsingin yliopiston entisen kanslerin ja rehtorin Kari Raivion teos Maapallo potilaana (Duodecim 2023) tarkastelee terveyttä kolmella tasolla: planeetan, yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten osalta. Kirjallisuuspiirin tutkijatiistaissa Raiviota haastattelee professori Pirjo Hiidenmaa.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

HUOM: Kevään viimeinen kirjallisuuspiirin tutkijatiistai pidetään poikkeuksellisesti Helsingin yliopiston päärakennuksella Tekla Hultin -salissa (F3003).

Tiistai 28.5.2024 kello 17-18, Yliopiston päärakennuksen Tekla Hultin -sali (F3003, Fabianinkatu 33). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiiri: Mirkka Lappalainen

Palkitun tutkijan FT Mirkka Lappalaisen historiallinen true crime -murhamysteeri Smittenin murha (Siltala 2022) kertoo oman aikansa kuohuttavimmasta suomalaisesta murhajutusta. Se teki syrjäisestä porvoolaisesta kartanosta hetkeksi kaikkia kiinnostavan puhee..

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Energian ja vallan kytkös on Venäjälle kohtalonkysymys, ja Putinin hallinto on hyödyntänyt öljyä ja kaasua poliittisten tavoitteidensa ajamiseen. Miten riippuvuutta fossiilienergiasta oikeutetaan tavallisille venäläisille ja millaista roolia se näytt..