Kirjallisuuspiiri: Mirkka Lappalainen

Mirkka Lappalainen vaaka nettiin

Palkitun tutkijan FT Mirkka Lappalaisen historiallinen true crime -murhamysteeri Smittenin murha (Siltala 2022) kertoo oman aikansa kuohuttavimmasta suomalaisesta murhajutusta. Se teki syrjäisestä porvoolaisesta kartanosta hetkeksi kaikkia kiinnostavan puheenaiheen, jolle jopa Ruotsin kuninkaan oli uhrattava aikaansa. Lappalainen on Suomen ja Pohjoismaiden historian yliopistonlehtori Helsingin yliopistossa, ja kirjallisuuspiirin tutkijatiistaissa häntä haastattelee professori Pirjo Hiidenmaa.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

HUOM. Kirjallisuuspiirin ajankohta on vaihtunut alun perin ilmoitetusta yliopiston vuosipäivän takia!

Maanantai 25.3.2024 kello 17-18, Porthania PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Energian ja vallan kytkös on Venäjälle kohtalonkysymys, ja Putinin hallinto on hyödyntänyt öljyä ja kaasua poliittisten tavoitteidensa ajamiseen. Miten riippuvuutta fossiilienergiasta oikeutetaan tavallisille venäläisille ja millaista roolia se näytt..
Kuva: Ari Aalto

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Kari Raivio