(TÄYNNÄ) Kulttuuritreffit: Amos Rex – Egyptin Loisto näyttely

Egyptin Loisto1600x1396

Tapahtuma on täynnä (12.10.2020).

Tule mukaan tutustumaan Muinaisen Egyptin aarteisiin! Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio järjestävät suuren kaksoisnäyttelyn muinaisen Egyptin taiteesta.

Egyptin loistonäyttely jalkautuu samanaikaisesti kahteen tilaan – Helsingin Amos Rexiin sekä Tallinnan Kumu-taidemuseoon. Harvinainen kaksiosainen näyttely pohjautuu Italian Torinossa toimivan Museo Egizion kokoelmaan, joka on yksi tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella.

Näyttelyyn tuodaan yli 500 esinettä Museo Egiziosta kertomaan Egyptin korkeakulttuurista sen pitkän historian varrelta aina sivilisaation ensivaiheista Ptolemaiosten valtakauteen. Näyttelyssä nähdään myös, mitä tasoja uusimmat teknologiat voivat tuoda muinaisen Egyptin näyttelyyn.

Alumneille on varattu kolme 20 minuutin pituisia opastusta kolmena eri ajankohtana, jonka jälkeen näyttelyyn voi tutustua itsenäisesti. Kaksi ensimmäistä opastusta ovat suomeksi ja kolmas on ruotsiksi. Pakollinen osallistumismaksu 7 euroa maksetaan Alumnikauppaan. Museon sisäänpääsymaksu maksetaan omatoimisesti paikan päälllä. Hinta vaihtelee eri alennusryhmien mukaan.
Paikat jaetaan maksettujen osallistumismaksujen mukaan, joten käy maksamassa se välittömästi.

To 15.10.2020 klo 16.30, 16:45 ja 17.00, Amos Rex, Mannerheimintie 22-24

Ilja Repin: Ristisaatto Kurskin kuvernementissa (1881–1883). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria, Moskova

Kulttuuritreffit: Ilja Repin

Ateneumin taidemuseossa nähdään kansainvälisen mestarin, taidemaalari Ilja Repinin (1844–1930) näyttely. Repin on Venäjän kuuluisin taidemaalari ja myös suomalaisten rakastama: hänen ateljeekotinsa oli Suomen puolella Terijoen Kuokkalassa vuosina 19..