(TÄYNNÄ) Kulttuuritreffit: Amos Rex – Egyptin Loisto näyttely

Egyptin Loisto1600x1396

Tapahtuma on täynnä (12.10.2020).

Tule mukaan tutustumaan Muinaisen Egyptin aarteisiin! Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio järjestävät suuren kaksoisnäyttelyn muinaisen Egyptin taiteesta.

Egyptin loistonäyttely jalkautuu samanaikaisesti kahteen tilaan – Helsingin Amos Rexiin sekä Tallinnan Kumu-taidemuseoon. Harvinainen kaksiosainen näyttely pohjautuu Italian Torinossa toimivan Museo Egizion kokoelmaan, joka on yksi tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella.

Näyttelyyn tuodaan yli 500 esinettä Museo Egiziosta kertomaan Egyptin korkeakulttuurista sen pitkän historian varrelta aina sivilisaation ensivaiheista Ptolemaiosten valtakauteen. Näyttelyssä nähdään myös, mitä tasoja uusimmat teknologiat voivat tuoda muinaisen Egyptin näyttelyyn.

Alumneille on varattu kolme 20 minuutin pituisia opastusta kolmena eri ajankohtana, jonka jälkeen näyttelyyn voi tutustua itsenäisesti. Kaksi ensimmäistä opastusta ovat suomeksi ja kolmas on ruotsiksi. Pakollinen osallistumismaksu 7 euroa maksetaan Alumnikauppaan. Museon sisäänpääsymaksu maksetaan omatoimisesti paikan päälllä. Hinta vaihtelee eri alennusryhmien mukaan.
Paikat jaetaan maksettujen osallistumismaksujen mukaan, joten käy maksamassa se välittömästi.

To 15.10.2020 klo 16.30, 16:45 ja 17.00, Amos Rex, Mannerheimintie 22-24

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola 21.8. ja 28.8.

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer

Kulttuuritreffit: Oopperan kummitus

Alumniyhdistyksen kulttuurisyksyn avaa Andrew Lloyd Webberin rakastettu klassikkomusikaali Oopperan kummitus, jota on esitetty Kansallisoopperan päänäyttämöllä loppuunmyydyille katsomoille jo yli sata kertaa. Klassisen musiikin elementtejä populaarimusi..
Kuva: Juliana Harkki

Kulttuuritreffit: Maria Ylipää & Ystävät

Lokakuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Espoon kulttuurikeskukseen kuuntelemaan monipuolisena näyttelijänä ja laulajana tunnettua upeaäänistä Maria Ylipäätä. Yhdessä unelmatrionsa (Marzi Nyman, Niko Kumpuvaara ja Ville Herrala) kanssa Ylipää tarjo..
Tove Jansson: Lintu sininen, 1953 (yksityiskohta). © Tove Janssonin kuolinpesä. Kuva: HAM / Maija Toivanen.

Kulttuuritreffit: Tove Jansson – Paratiisi

Marraskuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin taidemuseo HAMiin tutustumaan pari viikkoa aiemmin avautuvaan Tove Janssonin (1914–2001) näyttelyyn. Paratiisi-näyttely esittelee Janssonin julkisiin tiloihin 1940- ja 1950-luvuilla toteuttaman seinämaa..

Kulttuuritreffit: Jäniksen vuosi

Joulukuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Kansallisteatteriin, jossa Arto Paasilinnan rakastetuin romaani nähdään tuoreena näyttämösovituksena. Jäniksen vuosi on hullunkurinen, vilpitön ja haikea aikuisten teatterisatu vapaudesta ja kohtalon kummallis..