Kulttuuritreffit: Ilja Repin

Kuva: Ateneum

Ateneumin taidemuseossa nähdään kansainvälisen mestarin, taidemaalari Ilja Repinin (1844–1930) näyttely. Repin on Venäjän kuuluisin taidemaalari ja myös suomalaisten rakastama: hänen ateljeekotinsa oli Suomen puolella Terijoen Kuokkalassa vuosina 1917–1930. Ilja Repin tunnetaan ennen muuta psykologisen ihmiskuvan ja venäläisen kansankuvauksen mestarina. Näyttelyyn saadaan Repinin tunnetuimpia, taiturimaisen yksityiskohtaisia maalauksia, kuten Pietarin Venäläisen taiteen museosta tulevat Volgan lautturit (1870–1873) ja Zaporogit kirjoittamassa pilkkakirjettä Turkin sulttaanille (1880–1891). Näyttelyn lukuisissa muotokuvissa esiintyvät niin taiteilijan perheenjäsenet kuin ajan kulttuurivaikuttajatkin, kuten säveltäjä Modest Musorgski ja kirjailija Leo Tolstoi.

Näyttely toteutetaan yhteistyössä Moskovan Tretjakovin gallerian ja Pariisin Petit Palais’n kanssa. Esillä on yli sata maalausta ja paperipohjaista teosta. Teoksia saadaan lainaksi muun muassa Tretjakovin galleriasta, Venäläisen taiteen museosta ja venäläisistä yksityiskokoelmista. Ateneumin jälkeen näyttely on esillä Pariisin Petit Palais’sa.

Näyttelyintro ja osallistumismaksu

Alumniyhdistyksen näyttelyvierailulle on varattu 60 paikkaa. Opas pitää meille kuvaesityksellisen luennon näyttelyn taustoista Ateneum-salissa (kesto noin. 30 minuuttia). Tämän jälkeen näyttelyyn voi tutustua itsenäisesti omassa tahdissaan. Varmista paikkasi suorittamalla osallistumismaksu Alumnikauppaan. Osallistumismaksu toimii myös ilmoittautumisena. Hinta Museokortilla on 7 euroa ja ilman Museokorttia 22 euroa.

Alumnikauppaan ei tarvitse rekisteröityä tai kirjautua. Voit maksaa osallistumismaksun rekisteröitymättä. Mikäli sinulla on kysytävää Alumnikaupasta, ole yhteydessä Alumnitoimistoon.

To 8.4.2021 kello 18.15-18.45, Ateneum-sali, Ateneum, Kaivokatu 2