Kulttuuritreffit: Tove Jansson – Paratiisi

TJ_HAM

Tove Jansson: Lintu sininen, 1953 (yksityiskohta). © Tove Janssonin kuolinpesä. Kuva: HAM / Maija Toivanen.

Marraskuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin taidemuseo HAMiin tutustumaan pari viikkoa aiemmin avautuvaan Tove Janssonin (1914–2001) näyttelyyn. Paratiisi-näyttely esittelee Janssonin julkisiin tiloihin 1940- ja 1950-luvuilla toteuttaman seinämaalaustuotannon koko laajuudessaan, pienemmistä koristemaalauksista monumentaalikokoisiin teoksiin. Janssonin julkiset maalaukset avaavat näkymiä taiteilijan ehtymättömään fantasiamaailmaan, ja näyttely kertoo myös taiteilijan haaveilusta ja pyrkimyksistä idylliin sodan aiheuttamien haasteiden keskellä.

Kahteen kerrokseen rakentuvassa näyttelyssä nähdään muun muassa Tove Janssonin apunaan käyttämiä valmiiden teosten kokoisia hiilipiirroksia, joita ei ole aiemmin esitelty ja joista suuri osa avataan rullistaan nyt ensimmäistä kertaa. Julkiset tilaustyöt liittyivät toisen maailmansodan jälkeiseen jälleenrakennuksen aikaan, ja näyttelyssä Janssonin elinympäristö avautuu myös muiden taiteilijoiden teosten kautta sota-ajan kuvauksissa ja maisemissa Janssonin kotikaupungista Helsingistä.

Alumneille on varattu näyttelyyn neljä opastusta, joille kullekin mahtuu 25 osallistujaa. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Tiedot pääsy- ja osallistumismaksuista täsmentyvät elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu.

Keskiviikko 6.11.2024 kello 16.00, 16.30, 17.00 ja 17.30, Helsingin taidemuseo HAM (Tennispalatsi, Eteläinen rautatiekatu 8).

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola 21.8. ja 28.8.

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer

Kulttuuritreffit: Oopperan kummitus

Alumniyhdistyksen kulttuurisyksyn avaa Andrew Lloyd Webberin rakastettu klassikkomusikaali Oopperan kummitus, jota on esitetty Kansallisoopperan päänäyttämöllä loppuunmyydyille katsomoille jo yli sata kertaa. Klassisen musiikin elementtejä populaarimusi..