Webinaari: MERI HÄDÄSSÄ – KULTTUURIN JA LUONNON VÄLINEN VUOROPUHELU

Pekka Turunen/Meren maa -Havets land

Fyysinen tilaisuus on peruttu. Sen sijaan voit osallistua sähköiseen, interaktiiviseen keskusteluun professori Julia Lohmannin kanssa Itämeren kulttuuriaspekteista perjantaina 27.3.2020 kello 13. Lue lisää webinaarista Hanasaaren verkkosivuilta. Webinaariin ilmoittautuneille lähetetään linkki webinaariin. Löydät linkin myös Hanasaaren verkkosivuilta tapahtuma-aikana.

**************

Itämerellä on monet kasvot. Vaikka mielikuviin piirtyy herkkä ja saastunut meri, on Itämeri paljon enemmän. Meri hädässä -keskustelutilaisuudessa perjantaina 27.3.2020 kello 12.30–15.30 Hanasaaressa keskustellaan siitä, miten innovaatioiden ohella myös perinteistä voi ammentaa viisautta ja ratkaisuja tulevaisuuden varalle.

Tilaisuudessa keskustellaan siitä, miten innovaatioiden ohella myös perinteistä voi ammentaa viisautta ja ratkaisuja tulevaisuuden varalle. Päivän aikana kuulemme muiden muassa saaristolaiskulttuurista ja sen tilasta, kriittisestä taiteesta ja kulttuurireservaateista. Keskustelijoina mm. muotoilija ja Aalto yliopiston professori Julia Lohmann, kulttuuriperinnön asiantuntija, tutkija John Björkman ja Åbo Akademin tutkija Kirsi Sonck-Rautio. Tilaisuuden kielet ovat suomi ja ruotsi, nämä kielet myös simultaanitulkataan osallistujille (lukuunottamatta prof. Lohmannin englanninkielistä alustusta).

Ilmoittaudu mukaan 23.3.2020 mennessä.

Ohjelma

12.30 Tervetuliaissanat Suurlähettiläs Anders Ahnlid (Ruotsin Suomen suurlähetystö), asiamies Annamari Arrakoski-Engardt (John Nurmisen säätiö) ja ohjelmajohtaja Victor Andersson (Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus)
13.00 Professori ja muotoilija Julia Lohmann (englanniksi)
13.20 Kulttuurireservaatit Tukholman saaristossa, asiantuntija Lotta Eriksson Kockum, Tukholman lääninhallitus
13.40 Saaristolaiskulttuuri Turunmaan saaristossa, kulttuuriperinnön asiantuntija, tutkija John Björkman, Turun museokeskus
14.00 Rannikkokalastuksen kulttuurisia ilmentymiä Turunmaan saaristossa, tutkija Kirsi Sonck-Rautio, Åbo Akademi
14.20 Kahvitauko ja kirjamyynti
14.40 Keynote -luennoitsijoiden paneelikeskustelu
15.30 Seminaarin päätös

Tilaisuuden järjestävät John Nurmisen Säätiö, Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Ruotsin suurlähetystö ja Helsingin yliopiston alumniyhdistys.

Pe 27.3.2020 klo 12.30-15.30, Hanasaarenranta 5, Espoo