Mihin merentutkimusta tarvitaan? Suomalainen merentutkimus ajankohtaisten ympäristökysymysten äärellä

Kuva: Rajavartiolaitos

Pohjoisesta Etelään – Nautiluksesta Arandaan

Nyt on ainutlaatuinen tilaisuus kuulla alan huippuasiantuntijoiden näkemyksiä merentutkimuksen merkityksestä sen alkuajoista tähän päivään. Merentutkimus on käytännönläheistä tutkimustyötä, joka tuottaa tietoa yrittäessämme ratkoa ajankohtaisia meriin liittyviä ympäristökysymyksiä ilmastonmuutoksesta kalastukseen.

Merentutkimuslaitoksen viimeinen ylijohtaja, professori emerita Eeva-Liisa Poutanen ja meribiologian dosentti Juha-Markku Leppänen avaavat merentutkimuksen käytännön työtä vuosien varrelta tuoden esille unohtumattomia hetkiä tutkimusalus Arandalta.

Ohjelman moderaattorina toimii John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja, FT Annamari Arrakoski-Engardt. Keskustelu pohjautuu kirjaan NAUTILUKSESTA ARANDAAN – suomalaisen merentutkimuksen tarina (John Nurmisen Säätiö, 2021). Alumniyhdistyksen jäsenet voivat jäsenetuna hankkia kirjan 20% alennuksella allaolevan linkin kautta, käyttämällä koodia ALUMNI2022.

Merentutkimuslaitos on ollut merkittävä toimija koko Itämeren alueella. Vaikka se lakkautettiin 2008, meren tutkimus jatkuu. Pitkäjänteisellä tutkimustiedolla on korostunut merkitys yrittäessämme ymmärtää esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksia meriin.

Kirjassa suomalaisen merentutkimuksen tarina ja sen eri vaiheet kerrotaan kiehtovalla tavalla yli sadan vuoden ajalta monipuolisesti ja ihmisläheisesti. Kiinnostavat tarinat, sattumukset ja valokuvat elävöittävät merentutkimuksen suurta tarinaa. Kirja kertoo, miten meren tutkimus ja tutkimusta tekevät organisaatiot ovat muuttuneet Ruotsin vallan aikaisesta valistuneisuuden ajasta läpi autonomian ajan, Suomen itsenäistymisen, sotien ja jälleenrakentamisen ajan EU-jäsenyyteen. Kirjan työryhmän muodostavat Eeva-Liisa Poutanen, Juha-Markku Leppänen & Suomen Merentutkijat – Havsforskarna i Finland ry.

Tule kuulolle Tiedekulmaan! Huomioithan, että Tiedekulmassa on rajallinen määrä istumapaikkoja.

Tiistai 17.5.2022 kello 17-18, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Helsingin yliopiston Studia Generalia: Sivistys

Helsingin yliopiston avoin ja maksuton Studia Generalia -yleisöluentosarja jatkaa yliopiston perusarvojen käsittelyä, ja syksyllä 2022 teemana on sivistys. Luennot järjestetään tiistaisin 11.10.-22.11. yhteistyössä Kansallisteatterin kanssa Oodissa, K..

Tiedekulma: Euroopan näkymättömät rajat

Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksen ja Tiedekulman järjestämässä tapahtumassa tutkijat pohtivat, keitä Euroopassa autetaan ja millaisia solidaarisuuden rajoja Euroopan sisällä kulkee. Vuoden 2022 tapahtumat ovat tehneet näkyväksi sen, ..