Päiväretki: Paimion parantola 21.8. ja 28.8.

Paimion parantaola Ola Kolehmainen Paimio Sanatorium Foundation

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Parantola on arkkitehtoninen mestariteos, jota Alvar Aalto kutsui ”mediciniseksi instrumentiksi” ajatuksenaan, että myös rakennus itsessään toimisi parantavana elementtinä sairauden hoidossa. Yhdessä Viipurin kirjaston kanssa parantola nosti Aallot kansainväliseen tietoisuuteen ja suomalaisen arkkitehtuurin suunnannäyttäjiksi. 1960-luvulla parantola muutettiin yleiseksi sairaalaksi, ja nyt kun sairaalatoiminnotkin on siirretty pois, on rakennus avattu yleisölle entistä laajemmin.

Retki alkaa kello 10.30, jolloin lähdemme tilausbussilla Helsingin keskustasta. Perillä aloitamme nauttimalla lounaan ravintola Toivossa, minkä jälkeen on vuorossa puolentoista tunnin opastettu kierros parantolassa. Kierroksen aikana tutustutaan rakennuksen arkkitehtuuriin ja parantaviin elementteihin, kuullaan tarinoita potilaiden ja työntekijöiden arjesta sekä ihmetellään muotoilun merkitystä. Vierailemme myös talon kattoterassilla, ihastelemme pohjoismaiden ensimmäistä maisemahissiä ja tutustumme Parantolan huoneita -näyttelyyn. Kierroksen jälkeen on vielä mahdollisuus tutustua omatoimisesti parantolan ja sen ympäristön muuhun tarjontaan, kuten osaksi rauhoittavaa kokonaisuutta suunniteltuun luontopolkuun tai kahteen kesän ajaksi avautuvaan taidenäyttelyyn. Takaisin Helsinkiin saavumme noin kello 17.

Päiväretken hinta on 68 € sisältäen edestakaiset bussikuljetukset, lounaan sekä opastetun kierroksen, joka mahdollistaa laajan pääsyn Paimion parantolan tiloihin. Mikäli haluat kierroksen lisäksi tutustua myös parantolassa esillä oleviin taidenäyttelyihin, peritään tästä paikan päällä lisämaksu 5 €. Kummallekin retkelle mahtuu 50 nopeinta alumnia – lämpimästi tervetuloa mukaan!

HUOM: Retket ovat toistaiseksi täynnä, mutta voit ilmoittautua varasijalle kummalle tahansa retkelle allaolevasta linkistä.

Keskiviikko 21.8.2024 & 28.8.2024 kello 10.30-17, Helsinki-Paimio-Helsinki.

Kuva: Stefan Bremer

Kulttuuritreffit: Oopperan kummitus

Alumniyhdistyksen kulttuurisyksyn avaa Andrew Lloyd Webberin rakastettu klassikkomusikaali Oopperan kummitus, jota on esitetty Kansallisoopperan päänäyttämöllä loppuunmyydyille katsomoille jo yli sata kertaa. Klassisen musiikin elementtejä populaarimusi..
Kuva: Juliana Harkki

Kulttuuritreffit: Maria Ylipää & Ystävät

Lokakuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Espoon kulttuurikeskukseen kuuntelemaan monipuolisena näyttelijänä ja laulajana tunnettua upeaäänistä Maria Ylipäätä. Yhdessä unelmatrionsa (Marzi Nyman, Niko Kumpuvaara ja Ville Herrala) kanssa Ylipää tarjo..
Tove Jansson: Lintu sininen, 1953 (yksityiskohta). © Tove Janssonin kuolinpesä. Kuva: HAM / Maija Toivanen.

Kulttuuritreffit: Tove Jansson – Paratiisi

Marraskuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin taidemuseo HAMiin tutustumaan pari viikkoa aiemmin avautuvaan Tove Janssonin (1914–2001) näyttelyyn. Paratiisi-näyttely esittelee Janssonin julkisiin tiloihin 1940- ja 1950-luvuilla toteuttaman seinämaa..

Kulttuuritreffit: Jäniksen vuosi

Joulukuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Kansallisteatteriin, jossa Arto Paasilinnan rakastetuin romaani nähdään tuoreena näyttämösovituksena. Jäniksen vuosi on hullunkurinen, vilpitön ja haikea aikuisten teatterisatu vapaudesta ja kohtalon kummallis..