Poikkeuslinjalla: Mitä korona-exit saa maksaa?

Kuva: Pekka Sauri ja Hanna Wass

Kriisin jatkuessa taloudelle aiheutuvat vauriot syvenevät ja paine purkaa asetettuja rajoituksia kasvaa. Viruksen tukahduttaminen asettuu vastakkain yksilön perusoikeuksien ja taloudellisten intressien kanssa. Samalla koronakriisin hoitoa yritetään epäpolitisoida. Koronakriisin puhjettua presidentti Niinistö totesi, että talous on vain taloutta ja ihmiselämät ovat aivan eri arvossa. Voiko koronakriisin hoidossa ylipäänsä soveltaa tavanomaista kustannusten ja hyötyjen arvioinnin logiikkaa? Miten hillitsemistoimien tai niistä luopumisen suorat ja välilliset kustannukset voidaan laskea? Terveydenhuollossa laskelmia tehdään koko ajan, mutta miten käy, kun ratkaisut tuodaan poliittisen päätöksenteon areenalle? Vieraina THL:n tutkimusprofessori, Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo ja valtiotieteiden tohtori Heikki Pursiainen.

Seuraa livestriimiä tai katso tallenne huomisesta alkaen Tiedekulman sivuilta. Keskusteluun toivotaan interaktiivisuutta ja siihen saa mielellään osallistua lähettämällä kysymyksiä ja kommentteja Facebookissa ja Whatsappissa. Katso ohjeet täältä.

Ke 29.4.2020 klo 15, Tiedekulman livestriimi