Tieteen Päivät 2021

Kuva: Tieteen Päivät

Tieteen päivien 2021 teemana on Hyvä ja paha tieto (Kunskap på gott och ont). Teeman ympärille kietoutuva ohjelma tarjoaa näkökulmia muun muassa tiedon eri lajeihin, biologiseen monimuotoisuuteen, tähtitieteen historiaan ja ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutuksiin.

Ilmoita osallistumisestasi niin saat päivitettyä tietoa ja muistutuksia ohjelmasta.Tieteen Päivien laajasta ohjelmasta TSV on valinnut joitakin suosituksia Alumniyhdistyksen jäsenille.

• Ke 13.1.20201 kello 16.00-16.30
    Professori Tuija Pulkkisen luentoa “Tieto ja sen soveltaminen avaruuden mittakaavassa” Tieteen päivien avajaisissa. Michiganin yliopistossa nykyisin vaikuttava Pulkkinen on väitellyt Helsingin yliopistosta. Avajaisissa kuullaan myös mm. tiede- ja kulttuuriministerin puheenvuoro ja hyviä musiikkiesityksiä. Lisätietoa.
  • Ke 13.1.2021 kello 16.30-17.30
    Professori Markus Jokelan puheenjohtama paneelikeskustelu tieteen ja ideologian välisestä rajanvedosta: kuinka suuri ongelma tieteen ideologinen värittyminen on ja millä tavoilla tutkimustulosten ideologista valjastamista pitäisi ehkäistä? Lisätietoa.
  • Ke 13.1.2021 kello 10.00-11.00
    Professori Thomas Wallgren johdattelee yleisön Tieteen päivien 2021 pääteeman eli hyvän ja pahan tiedon äärelle. Wallgrenin puheenjohtamassa paneelissa keskustellaan tietoon liittyvistä myyteistä, uskonnon ja tieteen välisestä kamppailusta sekä tietoon perustuvasta tulevaisuuden ennustamisesta. Lisätietoa.
  • To 14.1.2021 kello 13.30-15.30
    Johtaja Leif Schulmanin ja yksikönjohtaja Aino Juslénin yhdessä vetämässä sessiossa pureudutaan biologiseen monimuotoisuuteen. Lisätietoa.
  • To 14.1.2021 kello 11.00-13.00
    Professori Olli Carpenin sessiossa kerrotaan, miten parantumattomasta syövästä pyritään tekemään krooninen tauti, jonka kanssa voi elää. Lisätietoa.
  • To 14.1.2021 kello 17.00-22.30
    Tieteiden talon Tieteiden yö tarjoaa runsaan kattauksen monitieteistä verkko-ohjelmaa. Ohjelmassa on kiehtovia luentoja, visailua, levyraati ja paneeleja. Erityisesti ohjelma kutsuu keskustelemaan ja seuraamaan tutkijoita työssään. Lisätietoa.
  • To 14.1.2021 kello 17.00-18.30
    Kulttuurikentän historiallisia sattumuksia kertaava Outoja tapauksia SKS:ssä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ja Kalevalaseuran paneelissa keskustellaan kulttuurikentän sattumuksista ennen ja nyt. Mukana ovat dosentti Kai Häggman, oikeustieteilijä Johanna Niemi, kokoelmahallintajohtaja Riitta Ojanperä, kirjailija Tiina Piilola ja professori Lotte Tarkka. Lisätietoa.
  • To 14.1.2021 kello 17.00-18.30
    Kansalliskirjaston Ihminen ja luonto näyttelyn avajaiset. Näyttelyn avaa professori, ylikirjastonhoitaja Cecilia af Forselles ja teemoihin johdattelee kasvitieteen professori Jouko Rikkinen. Lisätietoa.
  • To 14.1.2021 kello 17.00-19.15
    Observatorion nimien ja kalentereiden yö. Lähde virtuaalimatkalle etunimien kiehtovaan maailmaan ja ota haltuun uusimmat nimitrendit! Lisätietoa.
  • Pe 15.1.2021 klo 10.30-12.30
    Professori Piia Jallinoja, ravitsemusterapeutti FT, MBA Reijo Laatikainen ja yliopistotutkija, dosentti Mikko Jauho tarkastelevat näyttöön perustuvan tutkimustiedon, kokemustiedon ja erilaisten itseoppineiden eli “vaihtoehtoisten” terveysvaikuttajien välisiä konflikteja julkisuudessa, sosiaalisessa mediassa ja ravitsemusterapeutin vastaanotolla. Lisätietoa.
  • La 16.1.2021 kello 15.30-16.00
    Dosentti Minna Ruckenstein luennoi algoritmin kulttuurista. Algoritmin käsite ohjaa ajankohtaista keskustelua: siihen yhdistyy teknologiamaailman epäkohtia ja sen tukemana kuvitellaan uutta uljasta tekoälyperusteista maailmaa. Lisätietoa.

Suomen suurin tiedetapahtuma Tieteen päivät järjestetään 13.–17.1.2021 verkossa. Tapahtumaa voi seurata suorana lähetyksenä tai myöhemmin tallenteina YouTuben Tiedetv-kanavalta. Suoratoisto-ohjelman lisäksi Tieteen päivien aikana julkaistaan videoita ja podcasteja.

Ohjelmaa täydentävät tieteen oma kaupunkitapahtuma Tieteiden yö (14.1.2021) ja ensimmäistä kertaa Helsingin keskustakirjasto Oodissa järjestettävä Tiedekioski (15.–16.1.2021). Tieteen päivät on osa Tutkitun tiedon teemavuotta 2021.

Tieteen päivien järjestäjätahot ovat Tieteellisten seurain valtuuskunta, Suomen Kulttuurirahasto, Suomalainen Tiedeakatemia, Finska Vetenskaps-Societeten – Suomen Tiedeseura, Teknillisten Tieteiden Akatemia ja Svenska Tekniska Vetenskapsakademien i Finland. Päiviä tukevat lisäksi Tieteen tiedotus ry ja Koneen Säätiö.

Ke 13.1 – su 17.1.2021