Tietokirjaklubi: Johan Stén

Tietokirjaklubi

Kuva: Elliot Reyna

Tietokirjaklubeilla perehdytään monipuolisesti tietokirjatyyppeihin ja -kirjailijoihin. Tietokirjallisuus kattaa 80 % kirjamarkkinoista ja Helsingin yliopisto on Suomen suurin tietokirjallisuuden sisällöntuottaja. Kevään tietokirjaklubien ohjelman ovat suunnitelleet Humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja emeritusprofessori Markku Löytönen.

Huhtikuun Tietokirjaklubin vieraana on FT Johan Stén, jolta on viime vuonna ilmestynyt teos Kulta-aika. Valistus ja luonnontieteet Turun Akatemiassa. Stén on matematiikan yliopistonlehtori Helsingin yliopistossa, ja hän tutkii ja opettaa matematiikan ja muiden eksaktien tieteiden historiaa. Tietokirjaklubilla puhumme matematiikasta ja sen historiasta sekä siitä, mikä asema matematiikalla on yleissivistyksessä. Tilaisuudessa Johan Sténiä haastattelee Markku Löytönen.

Tiistai 26.4.2022 kello 17-18, Metsätalo sali 1 (Unioninkatu 40). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiiri: Mirkka Lappalainen

Palkitun tutkijan FT Mirkka Lappalaisen historiallinen true crime -murhamysteeri Smittenin murha (Siltala 2022) kertoo oman aikansa kuohuttavimmasta suomalaisesta murhajutusta. Se teki syrjäisestä porvoolaisesta kartanosta hetkeksi kaikkia kiinnostavan puhee..

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Energian ja vallan kytkös on Venäjälle kohtalonkysymys, ja Putinin hallinto on hyödyntänyt öljyä ja kaasua poliittisten tavoitteidensa ajamiseen. Miten riippuvuutta fossiilienergiasta oikeutetaan tavallisille venäläisille ja millaista roolia se näytt..