Tietokirjaklubi: Mari Vaattovaara

Mari Vaattovaara

Lokakuun tietokirjaklubin vieraana on kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara, joka keskustelee kirjan Kaupunki politiikassa teemoista yhdessä emeritusprofessori Markku Löytösen kanssa.

Mari Vaattovaaran, Anssi Joutsiniemen, Jenni Airaksisen ja Markku Wileniuksen kirjan Kaupunki politiikassa tarkoituksena on haastaa kaupunkien asukkaat ja eri alojen osaajat keskusteluun kaupungistumisen tilasta ja rakennetun ympäristön muutoksista. Kirjan tekijöiden mukaan suomalaisessa kaupunkipolitiikassa on hukassa sekä itse kaupunki että yhteys tapahtuneeseen kaupunkikehitykseen. Nykyistä kehitystä ohjaa raskas ja epämääräinen hallinnon ja politiikan ulkorajoille muodostunut koneisto, joka ei riittävällä tavalla pysty vastaamaan sen enempää kaupungistumisen kuin hyvinvointiyhteiskunnankaan haasteisiin.

Tietokirjaklubeilla perehdytään monipuolisesti tietokirjatyyppeihin ja -kirjailijoihin. Tietokirjallisuus kattaa 80 % kirjamarkkinoista ja Helsingin yliopisto on Suomen suurin tietokirjallisuuden sisällöntuottaja. Tietokirjaklubien ohjelman ovat suunnitelleet Humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 18.10.2022 kello 17-18, Porthania II (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Huhtikuun tutkijatiistain vieraana on Veli-Pekka Tynkkynen, joka keskustelee teoksestaan Venäjä, energiavalta – Öljykulttuuri kohtaa ilmastonmuutoksen (Gaudeamus 2022). Veli-Pekka Tynkkynen toimii Venäjän ympäristöpolitiikan professorina Helsingin yli..
Kuva: Ari Aalto

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Kari Raivio