Kulttuuritreffit: TOVE-elokuvan ennakkonäytös

Alma Pöysti

Valokuvaaja: Sami Kuokkanen

Alumniyhdistyksen jäsenillä on ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä uusi TOVE-elokuva eksklusiivisessa ennakkonäytöksessä ennen maailmanensi-iltaa. TOVE on elokuva maailmankuulun taiteilijan luovasta energiasta sekä identiteetin ja vapauden etsinnästä. Elokuvaa on kehuttu alan kansainvälisissä lehtissä Variety ja Screen Daily.

Helsinki, 1945. Sodan päättyminen antaa taidemaalari Tove Janssonille (Alma Pöysti) taiteellista ja sosiaalista vapautta. Hänen epäsovinnainen elämäntapansa – nykytaide, huimaavat juhlat ja avoin suhde naimisissa olevan poliitikon Atos Wirtasen (Shanti Rooney) kanssa  – eivät ole kuvanveistäjäisän mieleen. Toven vapaudenkaipuu joutuu koetukselle, kun hän tapaa teatterijohtaja Vivica Bandlerin (Krista Kosonen). Rakkaus Vivicaa kohdaan on sähköistävää ja kaikennielevää.

Kun Tove kamppailee tunteidensa kanssa, hänen uransa saa yllättävän käänteen. Toven taiteelliset unelmat liittyvät maalauksiin, mutta yhtäkkiä sivuprojektina alkaneet työt alkavat elää omaa elämäänsä. Ne ovat melankolisia, vangitsevia tarinoita, joita Tove kertoi pelokkaille lapsille pommisuojissa. Muumien seikkailut saivat vaikutteita Toven omasta elämästä, ja ne tuovat hänelle kansainvälistä tunnettuutta sekä taloudellisen riippumattomuuden. Päivittäinen sarjakuva, teatterinäytelmä ja muumien tarinat ihastuttavat ympäri maailmaa. Kun Tove alkaa löytää taiteilijan identiteettinsä, hänen täytyy samalla löytää itsensä.

Ohjaus: Zaida Bergroth, käsikirjoitus: Eeva Putro. Muissa rooleissa Joanna HaarttiKajsa ErnstRobert EnckellJakob Öhrman ja Eeva Putro. Elokuva on kuvattu oikealle filmille. Elokuvan kesto on noin 2 tuntia.

Ennakko-ohjelma

Ennen esitystä elokuvan tuottaja Andrea Reuter ja pääosan esittäja Alma Pöysti kertovat Alumniyhdistyksen jäsenille elokuvasta. Ennakko-ohjelma alkaa klo 16.30 – show-time klo 17.00. Kokoonnumme Kinopalatsin sali 2 edessä. Saavuthan ajoissa paikalle. Antoisaa elokuvailtaa!

Osallistumismaksu – tarjoilulla tai ilman

Tapahtuman osallistumismaksu (21,50/27,10 €) maksetaan Alumnikauppaan. Osallistumismaksun voi valita tarjoilulla tai ilman. Paikat jaetaan maksettujen osallistumismaksujen mukaan.

Turvallisuus

Finnkinolla noudatetaan THL:n turvallisuusohjeita. Saleissa on huomioitu turvavälit ja käsidesiä on saatavilla. Osallistujia pyydetään noudattamaan THL:n ja Finnkinon turvavavälejä ja hygieniaa koskevia suosituksia ja ohjeita.

Torstai 1.10.2020, klo 16.30, Sali 1, Kinopalatsi (Kaisaniemenkatu 2)

Choreography: Tero Saarinen
Photo: Kai Kuusisto
In photo: Natasha Lommi, Pekka Louhio