Yliopiston lukuvuoden avajaiset ja avajaiskarnevaalit

Päärakennus Ari Aalto pieni

Kuva: HY / Ari Aalto

Helsingin yliopiston lukuvuoden avajaisia vietetään perinteiseen tapaan syyskuun ensimmäisenä maanantaina. Lukuvuoden avajaisten ohjelmassa on rehtorin avajaispuhe, henkilökunnan ja ylioppilaskunnan edustajien puheenvuorot sekä musiikkia. Juhlasalin ohjelman päätyttyä siirrytään akateemisena kulkueena Tuomiokirkkoon, jossa toimitetaan ekumeeninen avajaisjumalanpalvelus, tai vaihtoehtoisesti tunnustuksettomaan tilaisuuteen Kansalliskirjastoon.

Kaikki alumnit ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan lukuvuoden avajaisiin, jumalanpalvelukseen ja tunnustuksettomaan tilaisuuteen. Vieraiden toivotaan pukeutuvan arkipukuun. Osallistuminen ei edellytä virallista ilmoittautumista, mutta jos olet tulossa, toivomme sinun kertovan siitä Alumniyhdistykselle allaolevan linkin kautta.

Lukuvuoden avajaisten jälkeen vietetään keskustakampuksella perinteiseen tapaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan järjestämiä Avajaiskarnevaaleja. Karnevaaleilla on luvassa monipuolista ohjelmaa, ja niin uudet kuin vanhatkin opiskelijat pääsevät tutustumaan akateemisten järjestöjen laajaan kenttään. Avajaiskarnevaalien ohjelmasta tiedotetaan tarkemmin elokuussa.

Maanantai 2.9.2024 kello 12, Yliopiston juhlasali (Aleksanterinkatu 5).

Tutustuminen yliopiston observatorioon

Alkusyksystä astumme tähtitieteen kiehtovaan maailmaan ja tutustumme yliopiston vanhaan observatorioon Tähtitorninmäellä. Arkkitehti Carl Ludvig Engelin ja tähtitieteen professori F.W.A. Argelanderin suunnittelema observatorio oli valmistuessaan 1834 aik..
Kuva: Veikko Somerpuro

Alumnien kampusretki Meilahteen