Alumn Afterwork: Vanhan kulttuurikeskus

Alumn Afterwork -träffarna erbjuder en möjlighet att höra aktuella hälsningar från universitetet med låg tröskel, avnjutandes ett glas med något gott. Afterwork arrangeras på restauranger som har en koppling till universitetet eller studentlivet. Vi reserverar ett kabinett eller separata bord för alumnerna med lite tillhörande snacks. Först berättar kvällens gäst om något för universitetsgemenskapen aktuellt tema eller projekt. Därefter är det mingel och diskussion om kvällens tema eller något annat intressant med gamla och nya alumnbekantskaper.

På höstens första Alumn Afterwork är diskussionsämnet på träffen Vanhan kulttuurikeskus d.v.s. Helsingfors universitets studentkårs kulturcentrum som under åren 1969-1993 verkade i Gamla studenthuset. På plats för att berätta om verksamheten på Vanhan kulltuurikeskus är FL Asko Mäkelä som själv arbetade där och har sammanställt en bok om ämnet. Vanhan kulttuurikeskus sammanförde under ett kvarts sekel förnyare av den finska kulturen och många nya kulturformer introducerades där för den finska publiken. Oändligt många framstående konstnärer har en bakgrund på Vanhan kulttuurikeskus.

I dag kan man endast besöka Gamla studenthuset ifall man reserverar hela restaurangen och därför arrangeras Afterwork tillställningen på Myöhä Café & Bar som ligger rakt under det Gamla studenthuset. Myöhä som ägs av studentkåren och liggger i förbindelsegången mellan Brunnsgården och Tre Smeders skvären är studerandes egen bar där medlemmar i Alummnföreningen får medlemsrabatt på vissa drycker. På tillställningen är det möjligt att köpa Asko Mäkeläs och Outi Popps verk Vanha palaa! till alumnpriset 10 €.

Onsdag 4.10.2023 klockan 17-19, Myöhä Café & Bar (Mannerheimvägen 3, ingång från skvären vid Tre smeder eller från Brunnsgården)