Alumn & barn: Naturvetenskapliga museet

Dinosaurusten maailma

Välkommen att utforska Naturvetenskapliga museet tillsammans med dina barn och barnbarn! Museet, som är en del av Helsingfors universitet, erbjuder två 55 minuter långa guidade turer för hela familjen: Dinosauriernas värld och Ett år i den finländska naturen. De guidade turerna är utformade på barnens villkor, men även alumner är varmt välkomna att delta!

Guidningen Ett år i den finländska naturen (kl. 14-15) är riktad till barn i lågstadiet och presenterar den finländska naturens särdrag. Med guiden reser vi genom årstiderna från södra Finland till fjällen i norr. Turen ger en bred inblick i den finländska naturen och fungerar samtidigt som en intressant naturutflykt för alla museibesökare.

Guidningen Dinosauriernas värld (kl. 15-16) är speciellt riktad till dagisbarn (3-6 år) och lär oss känna dinosauriernas skelett och låter oss fundera över dinosauriernas liv: vilken typ av dinosaurier fanns det, hur rörde de sig och vad åt de? Under turen sorterar vi dinosaurierna efter deras matvanor, inrättar en restaurang för dem, ritar, och övar på att gå som en dinosaurie.

På båda guidningar ryms max 25 deltagare och platserna fylls i anmälningsordning. Guidningen kostar 8 € per person för alumner och deras sällskap. Anmäl dig i Alumnbutiken via länken nedan senast den 8.3. Utöver guidningsavgiften ska deltagarna betala entréavgiften till Naturvetenskapliga museet själv vid museets biljettkassa (vuxen och pensionär 11 €, studerande och 7-17-åriga 7 €, under 7-åriga och Museikort 0 €).

Guidningen Dinosauriernas värld är fulbokat.

Lördag 9.3.2024 klockan 14 och 15, Naturvetenskapliga museet (Norra Järnvägsgatan 13).