Alumnbesök till Campus Gumtäkt

Kuva Linda Tammisto / HY

Välkommen på alumnbesök till Campus Gumtäkt måndagen 25.9.2023 kl. 16.30-20! Evenemanget är den andra delen av den serie campusbesök som anordnas gemensamt av Helsingfors universitets alumnförening och Helsinki Alumni -gemenskapen. Under besöken får alumner bekanta sig med verksamheter, forskare och studenter på varje campus vid Helsingfors universitet och ser intressanta platser på campuset.

Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten har över 5 000 studerande på Campus Gumtäkt, dessutom har Helsingin luonnotiedelukio precis flyttat till nya lokaler i anslutning till campuset. Temat på campusbesöket är stigen i Gumtäkt från skolelev till akademiker inom det naturvetenskapliga fältet. Förutom fakulteten och gymnasiet kommer vi att bekanta oss med LUMA-vetenskapsklasserna för skolelever som finns på campuset. Alla alumner, oavsett utbildningsbakgrund, är välkomna på besöket.

PROGRAM
16.30 Välkomstord samt campuspresentation
Prodekanus Samuli Siltanen
17.00 Presentation av LUMA naturvetenskapsklasserna
Det öppna undervisningslaboratoriet för Fysik Fotoni, Kemi klassen Gadolin eller Matematik och statistik klassrummet Summamutikka
17.45 Presentation av Helsingin luonnotiedelukio
Rektor Kaisa Tikka
18.45 Servering och paneldiskussion
Vägen från skolelev till en naturvetenskaplig akademiker på campus Gumtäkt

Ett begränsat antal deltagare ryms i LUMA naturvetenskapsklasserna och därför ryms de 80 snabbaste alumnerna med på evenemanget. Platserna delas ut i anmälningsordning. Anmäl dig via länken nedan senast 17.9. I samband med anmälan skall deltagarna välja vilken naturvetenskapsklass man vill besöka. Campusbesöket startar och avslutas med en gemensam del i Physicum sal D101 (Gustaf Hällströms gata 2). Välkommen!

Måndag 25.9.2023 klockan 16.30-20, Campus Gumtäkt.