Facklitteraturklubben: Anu Lahtinen

Anu Lahtinen

Fil.dr Anu Lahtinen, är biträdande professor i finsk och nordisk historia. Hon har forskat framförallt i den Svenska periodens historia. Hennes senaste bok, Ebba, kuningattaren sisar, berättar om Ebba Stenbock, som levde på 1500-talet. Boken är baserad på korrespondens och andra dokument mellan Ebba och andra samtida personer. Lahtinen har också redigerat verket Aatelin historia Suomessa (Siltala 2020, mfl).

I Facklitteraturklubben fördjupar vi oss med det breda utbudet av facklitteratur och fackboksförfattare. Facklitteratur täcker 80% av bokmarknaden. Helsingfors universitet är den största producenten av facklitteratur. Höstens programm är planerat av dekanus för humaniora, professor Pirjo Hiidenmaa och professor emeritus Markku Löytönen.

Tisdagen den 16.11.2021, kl. 17-18. Forsthuset sal 1 (Unionsgatan 40). Evenemanget kan också följas på distans.

Liknande händelser

Facklitteraturklubben: Mari Vaattovaara

Facklitteraturklubbens gäst i oktober är professorn i stadsgeografi Mari Vaattovaara som diskuterar boken Kaupunki politiikassa med professor emeritus Markku Löytönen. I Facklitteraturklubben bekantar man sig mångsidigt med olika sorters facklitteratur oc..

Facklitteraturklubben: Laura Kolbe