Tietokirjaklubi: Anu Lahtinen

Anu Lahtinen

FT Anu Lahtinen on Suomen ja Pohjoismaiden historian apulaisprofessori. Hän on tutkinut erityisesti Ruotsin ajan historiaa. Hänen uusin kirjansa Ebba, kuningattaren sisar kertoo 1500-luvulla eläneestä Ebba Stenbockista. Kirja perustuu Ebban ja muiden aikalaisten kirjeenvaihtoon ja muihin dokumentteihin. Lahtinen on yhteistoimittanut myös teoksen Aatelin historia Suomessa (Siltala 2020, useita kirjoittajia).

Tietokirjaklubeilla perehdytään monipuolisesti tietokirjatyyppeihin ja -kirjailijoihin. Tietokirjallisuus kattaa 80 % kirjamarkkinoista ja Helsingin yliopisto on Suomen suurin tietokirjallisuuden sisällöntuottaja. Syksyn tietokirjaklubien ohjelman ovat suunnitelleet Humanistisen tiedekunnan dekaani, professori Pirjo Hiidenmaa ja emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 16.11.2021 kello 17-18, Metsätalo sali 1 (Unioninkatu 40). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiiri: Mirkka Lappalainen

Palkitun tutkijan FT Mirkka Lappalaisen historiallinen true crime -murhamysteeri Smittenin murha (Siltala 2022) kertoo oman aikansa kuohuttavimmasta suomalaisesta murhajutusta. Se teki syrjäisestä porvoolaisesta kartanosta hetkeksi kaikkia kiinnostavan puhee..

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Energian ja vallan kytkös on Venäjälle kohtalonkysymys, ja Putinin hallinto on hyödyntänyt öljyä ja kaasua poliittisten tavoitteidensa ajamiseen. Miten riippuvuutta fossiilienergiasta oikeutetaan tavallisille venäläisille ja millaista roolia se näytt..