FESTFÖRELÄSNING: ÅRETS ALUMN MARKKU KANERVA

vuoden_alumni_2022_3_sve_1920x1080

Vårens höjdpunkt i Alumnföreningen är traditionellt Årets Alumns festföreläsning. Den öppna förelsäningen ges av PeM Markku Kanerva, förbundskapten för Finlands fotbollslandslag. Han valdes till Årets Alumn 2022 av Alumnföreningen. Festföreläsningen arrangeras i Universitetets Solennitetssal och i samband med föreläsningen arrangeras även en vinservering för deltagarna.

Rubriken för Kanervas föreläsning är ”Tänk om Finland skulle vara ett mönsterland i att skapa laganda?” (”Entä jos Suomi olisi ryhmähengen luomisen mallimaa?”). Han behandlar bl. a. utvecklandet av det finska träningskunnandet och vikten av gruppanda överlag.

Årets Alumn är en positiv ambassadör för Helsingfors universitet. Till uppgiften utses årligen en person som med sin verksamhet har stött principerna vid Helsingfors universitet, främjat uppskattningen av akademisk utbildning samt lyft den akademiska Helsingfors andan. Alumnföreningen anser att Markku Kanerva fördomsfritt tillämpat sin utbildning inom toppidrotten och bevisat att de verktyg som den finska lärarutbildningen ger kan förverkliga generationers drömmar på spelplanen.

Tisdagen den 12.4.2022 klockan 17, Universitetets Solennitetssal (Alexandersgatan 5).