Litteraturcirkel: Jukka Häkkinen

Jukka Häkkinen_pieni_cropped

Gäst på Forskartisdagen i september är forskaren i psykologi Jukka Häkkinen som diskuterar sin nyutgivna bok Salaliitot ympärillämme. Miksi totuus ei kiinnosta aivojamme? Han intervjuas av professor emeritus Markku Löytönen.

I Litteraturcirkeln fördjupar man sig i litteraturens olika genrer och författarna själva presenterar sina nya verk. På måndagar är tyngpunkten i skönlitteratur och under tisdagar presenteras facklitteratur som baserar sig på arbete utfört av Helsingfors universitets forskare. Programmet för måndagskvällarna har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. Ansvariga för tisdagarnas forskarprogram är humanistiska fakultetens dekan, professorn i facklitteratur Pirjo Hiidenmaa och Finlands facklitterära författare rf:s tidigare ordförande, professor emeritus Markku Löytönen.

Tisdag 26.9.2023 klockan 17-18, Porthania sal PIII (Universitetsgatan 3). Du kan också följa med tillställningen på distans.

Liknande händelser

Kuva: Miikka Pirinen

Litteraturcirkel: Vappu Kannas

Den känsliga, kraftfulla romanen Kimalaisten kirja (S&S 2023) ger liv åt den banbrytande poeten Emily Dickinsons livsmiljö i slutet av 1800-talet. Vappu Kannas verk baserar sig på verkliga personer och händelser. Det har ett vackert, poetiskt språk s..