Kirjallisuuspiiri: Jukka Häkkinen

Jukka Häkkinen_pieni_cropped

Syyskuun toisen Kirjallisuuspiirin vieraana on psykologian ja kognition tutkija Jukka Häkkinen, joka keskustelee tuoreesta teoksestaan Salaliitot ympärillämme. Miksi totuus ei kiinnosta aivojamme? Häkkisen ajankohtainen teos paljastaa, etteivät salaliittouskomukset ole aivojen virhetoiminto, vaan selviytymistä edistävien aivomekanismien toimintaa. Meistä jokainen uskoo salaliittoihin – aivomme eivät ole kiinnostuneita totuudesta, ainoastaan selviytymisestä.

Havaintopsykologian asiantuntija Jukka Häkkinen tutkii Helsingin yliopistossa ihmisen havaitsemista, ajattelua ja päätöksentekoa. Hän on perehtynyt myös hallusinaatioiden ja muiden epätavallisten kokemusten aivomekanismeihin. Salaliittouskomuksia selitetään usein harhaisuudella tai ajattelun laiskuudella, mutta tutkimus osoittaa meidän kaikkien olevan alttiita salaliittoteorioille. Samat aivomekanismit, joiden avulla tehdään nopeita päätöksiä, luovitaan sosiaalisissa tilanteissa ja pidetään mieliala hyvänä, altistavat meidät salaliittoteorioille. Kirjallisuuspiirissä Jukka Häkkistä haastattele emeritusprofessori Markku Löytönen.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 26.9.2023 kello 17-18, Porthania sali PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kuva: Miikka Pirinen

Kirjallisuuspiiri: Vappu Kannas

Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija, kirjallisuudentutkija ja kääntäjä FT Vappu Kannas keskustelemaan S&S:n kustantaja Mirjam Ilvasin kanssa romaanistaan Kimalaisten kirja (S&S 2023). Kannas on väitellyt L. M. Montgomeryn päiväkirjo..
Kuva: Perttu Saksa