Helsingfors 1944 – i storbombningarnas fotspår 20.9 och 21.9

SKS-kavelykierros

Välkommen med på rundvandringar arrangerade av Alumnföreningen och SKS i samarbete i Helsingfors centrum, där vi bekantar oss med spåren av storbombningarna 1944! Historieforskaren och facklitterära författaren Ville Jalovaara berättar om bombningarna och visar oss de spår som ännu kan ses i stadsbilden. Jalovaara har skrivit boken Helsinki 1944 som utkommer i september 2023 och rundvandringens innehåll baserar sig på boken.

På Helsinki 1944 -rundvandringen finns det plats för 40 alumner. Rundvandringen tar ca 1,5 timme i anspråk och börjar vid Skillnadens brandstation och avslutas vid Universitetets huvudbyggnad. Vid ösregn förflyttar vi oss inomhus. Då du anmäler dig har du en möjlighet att förhandsbeställa boken Helsinki 1944 med signering av författaren till alumnpriset 24,90 € (reg.pris 34 €, betalning med kort efter rundvandringen)

OBS: På grund av evenemangets stora popularitet arrangeras evenemanget två gånger med identiskt innehåll och tidtabeller ons 20.9. och to 21.9. Båda rundvandringar är fullbokade, men du kan anmäla dig på kölistan genom att fylla i dina uppgifter via länken nedan.

Onsdag 20.9.2023 klockan 17-18.30, start vid Skillnadens brandstation (Högbergsgatan 26).
Torsdag 21.9.2023 klockan 17-18.30, start vid Skillnadens brandstation (Högbergsgatan 26).