Helsinki 1944 – Suurpommitusten jalanjäljillä 20.9. ja 21.9.

SKS-kavelykierros

Tervetuloa Alumniyhdistyksen ja SKS:n yhteistyössä toteuttamille kävelykierroksille tutustumaan vuoden 1944 suurpommitusten merkkeihin Helsingin keskustassa! Historiantutkija, tietokirjailija Ville Jalovaara kertoo aiheesta ja johdattaa katsomaan kaupunkikuvassa yhä erottuvia pommitusten jälkiä. Jalovaara on kirjoittanut aiheesta syyskuussa 2023 ilmestyvän kirjan Helsinki 1944, johon kierros perustuu.

Helsinki 1944 -kävelykierrokselle mahtuu mukaan 40 nopeinta alumnia. Noin 1,5 tuntia kestävä kierros alkaa Erottajan paloasemalta ja päättyy yliopiston päärakennukselle; rankkasateen sattuessa siirrymme sisätiloihin. Tapahtumaan ilmoittautumisen yhteydessä voit myös ennakkotilata tuoreen Helsinki 1944 -kirjan tekijän signeeraamana alumnihintaan 24,90 € (norm. 34 €, maksu kortilla kierroksen päätteeksi).

HUOM: Suuren suosion takia tapahtuma järjestetään aikataulultaan ja sisällöltään identtisenä kahdesti, ke 20.9. ja to 21.9. Molemmat kierrokset ovat loppuunvarattuja, mutta voit ilmoittautua varasijalle täyttämällä allaolevan lomakkeen.

Keskiviikko 20.9.2023 kello 17-18.30, lähtö Erottajan paloasemalta (Korkeavuorenkatu 26).
Torstai 21.9.2023 kello 17–18.30, lähtö Erottajan paloasemalta (Korkeavuorenkatu 26).

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola 21.8. ja 28.8.

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer

Kulttuuritreffit: Oopperan kummitus

Alumniyhdistyksen kulttuurisyksyn avaa Andrew Lloyd Webberin rakastettu klassikkomusikaali Oopperan kummitus, jota on esitetty Kansallisoopperan päänäyttämöllä loppuunmyydyille katsomoille jo yli sata kertaa. Klassisen musiikin elementtejä populaarimusi..
Kuva: Juliana Harkki

Kulttuuritreffit: Maria Ylipää & Ystävät

Lokakuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Espoon kulttuurikeskukseen kuuntelemaan monipuolisena näyttelijänä ja laulajana tunnettua upeaäänistä Maria Ylipäätä. Yhdessä unelmatrionsa (Marzi Nyman, Niko Kumpuvaara ja Ville Herrala) kanssa Ylipää tarjo..
Tove Jansson: Lintu sininen, 1953 (yksityiskohta). © Tove Janssonin kuolinpesä. Kuva: HAM / Maija Toivanen.

Kulttuuritreffit: Tove Jansson – Paratiisi

Marraskuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin taidemuseo HAMiin tutustumaan pari viikkoa aiemmin avautuvaan Tove Janssonin (1914–2001) näyttelyyn. Paratiisi-näyttely esittelee Janssonin julkisiin tiloihin 1940- ja 1950-luvuilla toteuttaman seinämaa..

Kulttuuritreffit: Jäniksen vuosi

Joulukuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Kansallisteatteriin, jossa Arto Paasilinnan rakastetuin romaani nähdään tuoreena näyttämösovituksena. Jäniksen vuosi on hullunkurinen, vilpitön ja haikea aikuisten teatterisatu vapaudesta ja kohtalon kummallis..