Helsinki 1944 – Suurpommitusten jalanjäljillä 20.9. ja 21.9.

SKS-kavelykierros

Tervetuloa Alumniyhdistyksen ja SKS:n yhteistyössä toteuttamille kävelykierroksille tutustumaan vuoden 1944 suurpommitusten merkkeihin Helsingin keskustassa! Historiantutkija, tietokirjailija Ville Jalovaara kertoo aiheesta ja johdattaa katsomaan kaupunkikuvassa yhä erottuvia pommitusten jälkiä. Jalovaara on kirjoittanut aiheesta syyskuussa 2023 ilmestyvän kirjan Helsinki 1944, johon kierros perustuu.

Helsinki 1944 -kävelykierrokselle mahtuu mukaan 40 nopeinta alumnia. Noin 1,5 tuntia kestävä kierros alkaa Erottajan paloasemalta ja päättyy yliopiston päärakennukselle; rankkasateen sattuessa siirrymme sisätiloihin. Tapahtumaan ilmoittautumisen yhteydessä voit myös ennakkotilata tuoreen Helsinki 1944 -kirjan tekijän signeeraamana alumnihintaan 24,90 € (norm. 34 €, maksu kortilla kierroksen päätteeksi).

HUOM: Suuren suosion takia tapahtuma järjestetään aikataulultaan ja sisällöltään identtisenä kahdesti, ke 20.9. ja to 21.9. Molemmat kierrokset ovat loppuunvarattuja, mutta voit ilmoittautua varasijalle täyttämällä allaolevan lomakkeen.

Keskiviikko 20.9.2023 kello 17-18.30, lähtö Erottajan paloasemalta (Korkeavuorenkatu 26).
Torstai 21.9.2023 kello 17–18.30, lähtö Erottajan paloasemalta (Korkeavuorenkatu 26).

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer