Helsingfors universitets årsdagsfest och födelsedagsvecka 21–25.3

Vuosipäivän tunnus_1184x507px

Välkommen att fira Helsingfors universitet som fyller 382 år och följa födelsedagsveckans distansevenemang på universitetets YouTube-kanal och Tankehörnans webbplats måndag 21.3–fredag 25.3.2022!

Födelsedagsveckans program består av rektor Sari Lindbloms festtal och offentliggörandet av J.V. Snellman-prisets mottagare, samt bl.a. av videohälsningar från universitetets studenter och alumner – bland dem ett tal av Helsingfors stads borgmästare Juhana Vartiainen. Forskar-”live” tar oss med bakom kulisserna i forskarnas arbete på campus och forskningsstationerna. Jubileumsveckan når sin höjdpunkt på fredagen när rektor Sari Lindblom håller festtal på universitetets 382-årsdag.

Se födelsedagsveckans program dag för dag via länken nedan. Under födelsedagsveckan kan du dela bilder, tankar och hälsningar med universitetsgemenskapen på sociala medier genom att använda hashtaggen #WeAreHelsinkiUni och nämna universitetskontot.

Liknande händelser

F. Ahlstedt: Seppelöity tytön pää (Helsingin yliopistomuseo, Matti Ruotsalainen)

Invigning av Promotionens jubelår

År 2023 firas Promotionens jubelår då man hedrar den hundrade promotionen vid filosofiska fakulteten. Till jubelårets mångsidiga program hör bland annat en utställning på Nationalbiblioteket, en fackbok om promotionens historia, en podcast-serie, minne..