Ihmisten tekoäly: Puhutko dataa?

NettisivujenBanneri_1920x1123px

Världen är full av data och algoritmer och allt från hälsoappar till bostadslåneansökningar anväder sig av dem. För att förstå vilka slags beslut som kan göras på basen av data och hur dessa beslut påverkar vår vardag behös det en ny medborgerlig färdighet: dataläskunnighet. Dethär programmet som behandlar data och dataläskunnighet ger färdigheter för att kunna besvara den viktigaste frågan: hurudan data kan vi lita på?

Tiedekulman Ihmisten tekoäly -ohjelmasarjaan kuuluvan Puhutko dataa? -keskustelun asiantuntijoina ovat Meeri Haataja, Antti Honkela, Karoliina Snell ja Petri Ylikoski. Voit lukea lisää asiantuntijoista allaolevasta linkistä. Keskustelun juontaa Jari Hanska.

Ohjelmassa keskustellaan mm. seuraavista dataan ja datalukutaitoon liittyvistä kysymyksistä:

• Minkälaista tietoa data tarjoaa päätöksenteon tueksi? Millaisia päätöksiä datan avulla tehdään?
  • Mikä on ihmisen rooli päätöksissä, joissa hyödynnetään suuria määriä dataa ja tekoälyjärjestelmiä?
  • Millaiseen dataan voimme luottaa? Millaista dataa voimme käyttää?
  • Millaisia väärinymmärryksiä, vinoumia ja myyttejä dataan liittyy?

Tapahtuma on osa Tiedekulman Ihmisten tekoäly -ohjelmasarjaa, jossa pohditaan miltä tekoälyn sävyttämä maailma näyttää nyt ja tulevaisuudessa ja kenen ehdoilla tekoälyä kehitetään. Sarjan muut osat ovat Kenen tekoäly? ti 21.9., Mitä tulevaisuuden tekoäly tekee? ti 28.9. ja Tarvitseeko tekoäly sääntöjä? to 30.9.

Torsdagen den 23.9.2021 klockan 17. Evenemanget direktsänds, och det är inte möjligt att delta på plats i Tankehörnan. Vi skickar länken till direktsändningen åt dem som anmält sig.