Ihmisten tekoäly: Puhutko dataa?

NettisivujenBanneri_1920x1123px

Maailma on täynnä dataa ja algoritmeja terveyssovelluksista asuntolainahakemuksiin. Jotta ymmärtäisimme, minkälaisia päätöksiä datan avulla voidaan tehdä ja miten ne vaikuttavat arkeemme, tarvitsemme uuden kansalaistaidon: datalukutaidon. Tämä dataa ja datalukutaitoa käsittelevä ohjelma antaa eväitä uuden kansalaistaidon opetteluun ja vastaa kysymyksistä tärkeimpään: minkälaiseen dataan voimme luottaa?

Tiedekulman Ihmisten tekoäly -ohjelmasarjaan kuuluvan Puhutko dataa? -keskustelun asiantuntijoina ovat Meeri HaatajaAntti HonkelaKaroliina Snell ja Petri Ylikoski. Voit lukea lisää asiantuntijoista allaolevasta linkistä. Keskustelun juontaa Jari Hanska.

Ohjelmassa keskustellaan mm. seuraavista dataan ja datalukutaitoon liittyvistä kysymyksistä:

• Minkälaista tietoa data tarjoaa päätöksenteon tueksi? Millaisia päätöksiä datan avulla tehdään?
  • Mikä on ihmisen rooli päätöksissä, joissa hyödynnetään suuria määriä dataa ja tekoälyjärjestelmiä?
  • Millaiseen dataan voimme luottaa? Millaista dataa voimme käyttää?
  • Millaisia väärinymmärryksiä, vinoumia ja myyttejä dataan liittyy?

Tapahtuma on osa Tiedekulman Ihmisten tekoäly -ohjelmasarjaa, jossa pohditaan miltä tekoälyn sävyttämä maailma näyttää nyt ja tulevaisuudessa ja kenen ehdoilla tekoälyä kehitetään. Sarjan muut osat ovat Kenen tekoäly? ti 21.9., Mitä tulevaisuuden tekoäly tekee? ti 28.9. ja Tarvitseeko tekoäly sääntöjä? to 30.9.

Torstai 23.9.2021 kello 17. Tapahtuma lähetetään suoratoistona, eikä siihen voi osallistua paikan päällä. Lähetämme suoratoistolinkin erikseen tapahtumaan ilmoittautuneille.

Kuva/Foto: Pekka Turunen

Kalastus muutoksessa

Moni rannikkokalastaja nostaa verkkonsa ja rysänsä vedestä viimeistä kertaa, ja samalla katoaa pala ikiaikaista elämäntapaa. Millaista on romantisoidun kalastajan ammatin arki ja millaisessa muutoksessa kalastus on elinkeinona? Mitä kaloja Itämeressä ..

Tieteen Päivät 11.-15.1.2023