Informellt lärande och framtiden – samband mellan kunskap, utopier och dystopier

Hanasaari

På evenemanget diskuteras bland annat vilken påverkan COVID19 -pandemin har haft på vår tilltro till kunskap och lärande och hur vi tänker på utopier och dystopier i klimatkrisens tidevarv. Hur ser sambanden mellan bred kunskap och snäv expertis i vår hantering av kriser? Tänk om vi reagerade lika starkt på klimatkrisen som vi reagerade på coronaviruset? Vi får höra pedagogiska, naturvetenskapliga och humanistiska perspektiv på de här frågorna. De medverkande är:

• Professor Hannu Salmi från pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet, som i sin forskning fokuserat på informellt lärande.
  • Utbildningsdirektör Annika Hedås Falk från Nobel Prize Museum, som arbetar med att popularisera kunskap om komplexa problem och tillgängliggöra den för allmänheten.
  • Universitetslektor Camilla Brudin Borg från humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet, som forskar bland annat hur ekokritik framställts i litteraturen.
  • Professor Alasdair Skelton från institutionen för geologiska vetenskaper vid Stockholms universitet som forskat i olika geologiska transformationers påverkan på klimatet.

Publiken kan ställa frågor muntligt på plats eller skriftligt per webbinariets chattfunktion. Evenemanget ordnas av i samarbete med Hanaholmen – Kulturcentrum för Sverige och Finland. Tillställningen är svenskspråkig och simultatolkas till finska. Du kan delta i evenemanget på plats eller via direktsändning.

Tisdag 12.10.2021 klockan 17-19, Hanaholmen, Hanaholmsstranden 5, Esbo.