Kulturträff: Brechtiä jokanaiselle

Brechtiä jokanaiselle

På höstens första Kulturträff beger vi oss till Musikteatern Kapsäkki för att se succépjäsen Brechtiä jokanaiselle. Musikalens manus har skrivits av Sirpa Kähkönen och regisserats av Taru Mäkelä och pjäsen fick under sin första spelsäsong goda recensioner och var slutsåld. Nu återkommer pjäsen på grund av stor efterfrågan. Före föreställningen har alumner möjligheten att träffa manusförfattaren Sirpa Kähkönen som presenterar pjäsen åt oss kl. 17.45-18.30.

Brechtiä jokanaiselle lyfter fram kvinnorna ur skuggan av stormännen. Vad berättigar kärleken? Vem koms ihåg, vem glöms bort? Vem skrev mästarens klassiker? Författaren och sin tids kändaste kommunist Bertod Brecht kom med sitt entourage till Finland 1940 på flykt undan nazisterna. Han tillbringade över ett år som flykting och hjälptes av Hella Wuolijoki och andra vänsterkvinnor. Brechtiä jokanaiselle ögnar en skarp blick på obalanserade människorelationer under en tid av förföljelse.

Alumnföreningen har reserverat 80 platser på parketten och 40 platser på balkongen med en 15 % rabatt till priset 32 € (reg.pris 38 €). Anmäl dig genom att betala deltagaravgiften i Alumnbutiken via länken under. Kom även ihåg efter betalningen att fylla i dina deltagaruppgifter på en skild blankett så att information om biljettutdelning och möjliga förändringar i programmet når dig. Man kan inte reservera platser via länken ”anmäl dina deltagaruppgifter”, alumnernas biljetter delas ut baserat på köpta biljetter. Alumnrabatten är i kraft fram till 10.8 kl. 12 – betala deltagaravgiften före det!

Torsdag 7.9.2023 klockan 17.45 (träff med manusförfattaren) och 19 (föreställning), Musiikkiteatteri Kapsäkki (Tavastvägen 68).