Kulttuuritreffit: Brechtiä jokanaiselle

Brechtiä jokanaiselle

Syksyn ensimmäisillä Kulttuuritreffeillä suuntaamme Musiikkiteatteri Kapsäkkiin katsomaan Brechtiä jokanaiselle -menestysnäytelmää. Sirpa Kähkösen käsikirjoittama ja Taru Mäkelän ohjaama musiikkinäytelmä keräsi ensimmäisellä esityskaudellaan loppuunmyytyjä katsomoja ja ylistäviä arvosteluja, ja palaa nyt yleisön pyynnöstä ohjelmistoon. Ennen esitystä alumneille on luvassa myös tekijätapaaminen käsikirjoittaja Sirpa Kähkösen kanssa, joka esittelee meille teoksen klo 17.45-18.30.

Brechtiä jokanaiselle nostaa esiin naiset suurmiehen varjosta. Mitä rakkaus oikeuttaa? Kenen nimi muistetaan, kenet unohdetaan? Kuka kirjoitti mestarin klassikot? Kirjailija ja aikansa kuuluisin kommunisti Bertolt Brecht seurueineen saapui Suomeen 1940 paeten natseja. Hän vietti ahdasta pakolaiselämää yli vuoden Suomessa Hella Wuolijoen ja muiden vasemmistolaisnaisten auttamana. Brechtiä jokanaiselle luo ankaran katseen ihmissuhteitten vinoihin rakennelmiin suurten vainojen aikaan. Se saa näkemään uusin silmin fasismin olemuksen yhteiskunnassa, historiassa ja ihmissuhteissa. Eilen ja nyt.

Alumneille on varattu esitykseen 80 paikkaa permannolta ja 40 lisäpaikkaa parvelta 15 % alennuksella hintaan 32 € (norm. 38 €). Ilmoittaudu mukaan maksamalla osallistumismaksu allaolevan linkin kautta Alumnikaupassa. Muistathan sen jälkeen myös täyttää osallistujatietosi erilliselle lomakkeelle, niin tieto lippujen jaosta ja mahdollisista muutoksista tavoittaa sinut. Paikkoja ei kuitenkaan voi varata Ilmoita osallistujatietosi -linkin kautta, vaan alumnien lippukiintiö jaetaan maksujärjestyksessä. Alumnialennus on voimassa 10.8. klo 12 asti – maksathan osallistumismaksusi ennen sitä!

Torstai 7.9.2023 kello 17.45 (tekijätapaaminen) ja 19 (esitys), Musiikkiteatteri Kapsäkki (Hämeentie 68).

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola 21.8. ja 28.8.

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer

Kulttuuritreffit: Oopperan kummitus

Alumniyhdistyksen kulttuurisyksyn avaa Andrew Lloyd Webberin rakastettu klassikkomusikaali Oopperan kummitus, jota on esitetty Kansallisoopperan päänäyttämöllä loppuunmyydyille katsomoille jo yli sata kertaa. Klassisen musiikin elementtejä populaarimusi..
Kuva: Juliana Harkki

Kulttuuritreffit: Maria Ylipää & Ystävät

Lokakuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Espoon kulttuurikeskukseen kuuntelemaan monipuolisena näyttelijänä ja laulajana tunnettua upeaäänistä Maria Ylipäätä. Yhdessä unelmatrionsa (Marzi Nyman, Niko Kumpuvaara ja Ville Herrala) kanssa Ylipää tarjo..
Tove Jansson: Lintu sininen, 1953 (yksityiskohta). © Tove Janssonin kuolinpesä. Kuva: HAM / Maija Toivanen.

Kulttuuritreffit: Tove Jansson – Paratiisi

Marraskuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin taidemuseo HAMiin tutustumaan pari viikkoa aiemmin avautuvaan Tove Janssonin (1914–2001) näyttelyyn. Paratiisi-näyttely esittelee Janssonin julkisiin tiloihin 1940- ja 1950-luvuilla toteuttaman seinämaa..

Kulttuuritreffit: Jäniksen vuosi

Joulukuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Kansallisteatteriin, jossa Arto Paasilinnan rakastetuin romaani nähdään tuoreena näyttämösovituksena. Jäniksen vuosi on hullunkurinen, vilpitön ja haikea aikuisten teatterisatu vapaudesta ja kohtalon kummallis..