KULTURTRÄFF: DANSENS HUS – Hz/HUNT

Hz-Hunt

En av årets centrala kulturhändelser är öppnandet av Dansens Hus 2.2.2022. Vi får ta del av två verk, en klassiker och ett uruppförande, av Tero Saarinen Company i den splitternya Erkko-salen.

Vi ser uruppförandet av Johanna Nuutinens Hz (Hertsi, 2022) som är en djupdykning i ljudvågor vilka stimulerar sinnena på många olika nivåer. I uppvisningen fungerar havets buller som metafor för det överdrivna bombardemang av stimuli som vi utsätts för i dag. Klassikern, Tero Saarinens prisade och runt om i värden uppsatta HUNT är en av de mest betydande moderna tolkningarna av Igor Stravinskys Våroffer. Saarinen, som tidigare dansat huvudrollen själv, har nu gett över rollen till två yngre dansare. Den 5.4. uppträder Auri Ahola.

TILLÄGGSPROGRAM

Före dansuppvisningen erbjuds två rundturer i Dansens hus kl. 17.40 och 18 (2×25 deltagare ryms med). Efter dansuppvisningen har man möjlighet att delta i ett allmät diskussionstillfälle.

BILJETTER

Alumnföreningen har reserverat 80 platser till föreställningen. Alumnbiljetternas pris är 54 € / 46 € (rek. 57 € / 49 €). Anmäl dig till rundturen med blanketten nedan och lös sedan själv ut biljetterna via länken nedan senast den 11.2.2022.

Tisdag 5.4. klockan 17. 40 och klockan 18 (rundvandring i dansens hus) och klockan 19 (Hz/HUNT dansföreställning), Dansens hus, Kabelplatsen 3

Liknande händelser

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Kulturträff: Fanny och Alexander