Kulttuuritreffit: Hz/HUNT Tanssin talossa

Hz-Hunt

Yksi vuoden kulttuuritapauksista on Tanssin talon avautuminen yleisölle 2.2.22. Alumniyhdistys suuntaakin huhtikuun kulttuuritreffeillä katsomaan Tero Saarinen Companyn tuoretta kahden teoksen iltaa Hz/HUNT, minkä yhteydessä nopeimmille on tarjolla myös tutustumiskierros Tanssin taloon!

ESITYS

Upouuden Erkko-salin lavalla nähdään illan aikana kaksi teosta, klassikon ja kantaesityksen yhdistelmä, kestoltaan yhteensä 1h 40 min (sis. väliaika). Johanna Nuutisen Hz (Hertsi, 2022) on monimuotoisesti aisteja ruokkiva syväsukellus ääniaaltoihin, missä merten äänisaaste toimii metaforana nykyajan ärsyketulvalle. Viiden valovoimaisen tanssijan tulkitsema teos kuljettaa yleisönsä alueelle, jossa kuultu muuttuu kokonaisvaltaisesti koetuksi. Elämän dualismista ja kehollisuuden katoamisesta väkevästi ammentava Tero Saarisen HUNT syntyi Venetsian biennaalin tilaamana 2002. Kriitikoiden ja katsojien ylistämää teosta pidetään yhtenä Igor Stravinskyn Kevätuhrin merkittävimmistä nykytulkinnoista. Saarinen esitti sooloaan yli kymmenen vuoden ajan kaikkiaan yli 80 kaupungissa ja 32 maassa, mutta nyt hän siirtää vaativan koreografiansa kahdelle uudelle tanssijalle. 5.4. solistina nähdään äärimmäisen karismaattisena tulkitsijana tunnettu Auri Ahola.

OHEISOHJELMA

Ennen esitystä on mahdollisuus päästä tutustumaan tarkemmin upouuteen kulttuuripyhättöön, kun Tero Saarinen Companyn Maiju Ristilä pitää alumneille Tanssin talon tutustumiskierrokset kello 17.40 ja 18. Kierroksille mahtuu mukaan 50 nopeimmin ilmoittautunutta alumnia. Esityksen jälkeen on ohjelmassa vielä kaikille avoin yleisökeskustelu.

LIPUT

Alumniyhdistys on varannut esitykseen 80 lippua permannon parhailta paikoilta. Liput maksavat 26.12.2021 saakka 51 € / 44 € (A-kategoria / B-kategoria) ja sen jälkeen 54 € / 46 € (ovh. 57 € / 49 €). Alumnihintaiset liput ostetaan itse verkossa allaolevaa linkkiä käyttäen (sen kautta näkyvät ainoastaan Alumniyhdistykselle varatut paikat). Alumnien lippuvaraus on voimassa 11.2.2022 asti eli liput on ostettava viimeistään silloin. Ilmoittaudu tapahtumaan allaolevasta linkistä, ja sen jälkeen käy lunastamassa lippusi yllä olevien ohjeiden mukaan.

Tiistai 5.4.2022 kello 17.40 ja kello 18 (Tanssin talon kierros) ja klo 19 (Hz/Hunt-esitys), Tanssin Talo (Kaapeliaukio 3).

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola 21.8. ja 28.8.

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer

Kulttuuritreffit: Oopperan kummitus

Alumniyhdistyksen kulttuurisyksyn avaa Andrew Lloyd Webberin rakastettu klassikkomusikaali Oopperan kummitus, jota on esitetty Kansallisoopperan päänäyttämöllä loppuunmyydyille katsomoille jo yli sata kertaa. Klassisen musiikin elementtejä populaarimusi..
Kuva: Juliana Harkki

Kulttuuritreffit: Maria Ylipää & Ystävät

Lokakuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Espoon kulttuurikeskukseen kuuntelemaan monipuolisena näyttelijänä ja laulajana tunnettua upeaäänistä Maria Ylipäätä. Yhdessä unelmatrionsa (Marzi Nyman, Niko Kumpuvaara ja Ville Herrala) kanssa Ylipää tarjo..
Tove Jansson: Lintu sininen, 1953 (yksityiskohta). © Tove Janssonin kuolinpesä. Kuva: HAM / Maija Toivanen.

Kulttuuritreffit: Tove Jansson – Paratiisi

Marraskuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Helsingin taidemuseo HAMiin tutustumaan pari viikkoa aiemmin avautuvaan Tove Janssonin (1914–2001) näyttelyyn. Paratiisi-näyttely esittelee Janssonin julkisiin tiloihin 1940- ja 1950-luvuilla toteuttaman seinämaa..

Kulttuuritreffit: Jäniksen vuosi

Joulukuun Kulttuuritreffeillä suuntaamme Kansallisteatteriin, jossa Arto Paasilinnan rakastetuin romaani nähdään tuoreena näyttämösovituksena. Jäniksen vuosi on hullunkurinen, vilpitön ja haikea aikuisten teatterisatu vapaudesta ja kohtalon kummallis..