Kulturträff: Fanny och Alexander

Fanny_ja_Alexander_24_hkt_Otto_Ville Väätäinen

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Fanny och Alexander är en scensättning av Ingmar Bergmans delvis självbiografiska familjesaga från tidigt 1900-tals Sverige. Alexander och hans lillasyster Fanny lever en lycklig barndom mitt i sin färgstarka och bohemiska teaterfamilj, tills deras pappa dör och deras mamma gifter om sig med en präst. Barnens mamma, Emilie, föreställer sig att hon ska få en ny lycklig familj, men den nya mannen visar sig vara en skrämmande tyrann, som riktar sig särskilt mot Alexander för hans grymma maktutnyttjande. Alexanders livliga fantasi hjälper honom att överleva och se saker som andra inte gör.

På Kaupunginteatteris stora scen ser vi en stärkande berättelse som inspirerar till tro på överlevnad och liveskraft. Föreställningen för en mytisk och fantasifull värld som innehåller färgstarka karaktärer och familjedrama, såväl som karnevalistiska scenfantasier. Verkligheten kring barndomen, öppnar sig som ett kalejdoskop. Föreställningen är regisserad av Paavo Westerberg och i rollerna ser vi bl.a Eero Aho, Elena Leeve, Olavi Uusivirta, Anna-Maija Tuokko och Rea Mauranen. Längd ca 3,5 timmar.

FÖRHANDSPROGRAM

Ett förhandsprogram kommer att ordnas för Alumnföreningens medlemmar innan föreställningen, Vi meddelar noggrannare om detta närmare tillställningen.

BILJETTER

Vu har reserverat 100 biljetter för medlemmarna i Alumnföreningen, priser varierar beroende på biljetttyp: standardbiljett 46 €, pensionärsbiljett 43 € och studentbiljett 23 €. Anmäl dig via länken nedan och lös ut din biljett självständigt i Helsingin kaupingteatteris biljettkontor (Första Linjen 2, mån-fre kl. 9-16) eller på Lippupistes försäljningsställen (se www.lippu.fi – man kan inte göra ändringar i reservationen på Lippupistes försäljningsställen). Obs: Tyvärr är det inte längre möjligt att lösa in från R-kiosker. När du löser biljetten, nämn bokningsnumret 528-111337372 så att bokningen lätt kan hittas. Det finns ett begränsat antal platser och de fylls i den ordning biljetterna löses in, så agera snabbt! Sista dagen att lösa in biljetterna är 15.2.2023.

Alla biljetter inkluderar en serviceavgift. Inga extra kostnader debiteras vid inlösen av biljetter i Kaupunginteatteris biljettbutik, Lippupistes försäljningsställen tar ut en leveransavgift på 2 €/beställning. På begäran kan biljetter levereras mot faktura (fakturering före leverans), då är fakturaleveransavgiften 10 €/försändelse. Biljetter kan inte lösas in online. Inlösta biljetter kan inte bytas eller lösas tillbaka. Oinlösta biljetter dras automatiskt från försäljning. Mer information: Kaupunginteatteri biljettkontor, tel (09) 3940 22 (mån-fre kl. 9-16).

Torsdag 2.3.2023 kl. 19.00, Helsingin kaupungiteatteri (Djurgårdsvägen 5).

Liknande händelser

Kulturträff: Franska nya vågen

På Alumnföreningens Kulttuuriträff bekantar vi oss med franska nya vågen på Kino Regina genom en filmvisning och en föreläsning. Först blir det en föreläsning om franska nya vågen (längd 150 min), som ingår i föreläsningsserien Maailman elokuvan..

Kulturträff: Jekyll & Hyde