Kulttuuritreffit: Fanny ja Alexander

Fanny_ja_Alexander_24_hkt_Otto_Ville Väätäinen

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Fanny ja Alexander on näyttämösovitus Ingmar Bergmanin osittain omaelämäkerrallisesta sukusaagasta 1900-luvun alun Ruotsista. Alexander ja hänen pikkusiskonsa Fanny elävät onnellista lapsuutta värikkään ja boheemin teatterisukunsa keskellä, kunnes heidän isänsä kuolee ja äitinsä menee uudelleen naimisiin papin kanssa. Lasten äiti Emilie kuvittelee saavansa uuden onnellisen perheen, mutta uusi mies paljastuukin pelottavaksi tyranniksi, joka ottaa erityisesti Alexanderin julman vallankäyttönsä kohteeksi. Alexanderin vilkas mielikuvitus auttaa häntä selviytymään ja näkemään asioita, joita muut eivät näe.

Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä on luvassa voimaannuttava tarina, joka valaa uskoa selviytymiseen ja elämän voimaan. Esitys tuo näyttämölle myyttisen ja mielikuvitusrikkaan maailman, jossa värikkäät roolihenkilöt ja perhedraama sekä karnevalistinen näyttämöfantasia ja lapsuuttamme ympäröivä todellisuus avautuvat ja risteävät kiehtovina kuin kaleidoskooppi lapsen silmissä. Esityksen on ohjannut Paavo Westerberg ja rooleissa nähdään mm. Eero Aho, Elena Leeve, Olavi Uusivirta, Anna-Maija Tuokko ja Rea Mauranen. Kesto noin 3,5 h.

ENNEN ESITYSTÄ

Alumniyhdistyksen jäsenille järjestetään ennen esitystä ennakko-ohjelma, josta tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

LIPUT

Alumniyhdistyksen jäsenille on varattu 100 lippua, joiden hinnat vaihtelevat lipputyypeittäin: normaalilippu 46 €, eläkeläislippu 43 € ja opiskelijalippu 23 €. Ilmoittaudu mukaan allaolevasta linkistä, ja sen lisäksi lunasta lippusi omatoimisesti Helsingin Kaupunginteatterin lippumyymälästä (Ensi linja 2, ma-pe klo 9-16) tai Lippupisteen myyntipisteistä (ks. www.lippu.fi – Lippupisteen myyntipisteissä ei voi tehdä muutoksia lunastettavaan varaukseen). Huom: R-kioskeilta lunastus ei valitettavasti enää onnistu. Lippuja lunastaessasi mainitse varausnumero 528-721374659, jotta varaus löytyy vaivattomasti. Tapahtumaan on rajallinen määrä paikkoja ja ne täytetään lippujen lunastusjärjestyksessä, joten kannattaa toimia nopeasti! Lippujen viimeinen lunastuspäivä on 15.2.2023.

Kaikki liput sisältävät palvelumaksun. Kaupunginteatterin lippumyymälästä lippuja lunastettaessa ei veloiteta ylimääräisiä kuluja, Lippupisteen myyntipisteet veloittavat toimitusmaksun 2 €/tilaus. Liput voidaan pyynnöstä toimittaa laskulla (laskutus ennen toimitusta), jolloin laskun toimitusmaksu on 10 €/lähetys. Lippuja ei voi lunastaa verkosta. Lunastettuja lippuja ei vaihdeta tai lunasteta takaisin. Lunastamattomat liput peruuntuvat automaattisesti takaisin myyntiin. Lisätietoja: Kaupunginteatterin lipunmyynti, puh. (09) 3940 22 (ma-pe klo 9-16).

Torstai 2.3.2023 kello 19, Helsingin kaupunginteatteri (Eläintarhantie 5).

Kulttuuritreffit: Ranskan uusi aalto

Alumniyhdistyksen Kulttuuritrefeillä tutustutaan Kino Reginassa ranskalaisen elokuvan uuteen aaltoon elokuvaesityksen ja siihen liittyvän luennon kautta. Ensin kuullaan uutta aaltoa käsittelevä luento (kesto 150 min), joka on osa Helsingin yliopiston eloku..

Kulttuuritreffit: Jekyll & Hyde

Salaperäinen pahantekijä Edward Hyde riehuu Lontoossa aiheuttaen vihaa, inhoa ja pelkoa. Samaan aikaan kunnioitettu lääkäri, tohtori Henry Jekyll tekee laboratoriossaan kokeita, joilla hän pyrkii muuttamaan ihmisen luonteen ja olemuksen. Jekyllin ja Hyde..