Kulttuuritreffit: Fanny ja Alexander

Fanny_ja_Alexander_24_hkt_Otto_Ville Väätäinen

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Fanny ja Alexander on näyttämösovitus Ingmar Bergmanin osittain omaelämäkerrallisesta sukusaagasta 1900-luvun alun Ruotsista. Alexander ja hänen pikkusiskonsa Fanny elävät onnellista lapsuutta värikkään ja boheemin teatterisukunsa keskellä, kunnes heidän isänsä kuolee ja äitinsä menee uudelleen naimisiin papin kanssa. Lasten äiti Emilie kuvittelee saavansa uuden onnellisen perheen, mutta uusi mies paljastuukin pelottavaksi tyranniksi, joka ottaa erityisesti Alexanderin julman vallankäyttönsä kohteeksi. Alexanderin vilkas mielikuvitus auttaa häntä selviytymään ja näkemään asioita, joita muut eivät näe.

Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä on luvassa voimaannuttava tarina, joka valaa uskoa selviytymiseen ja elämän voimaan. Esitys tuo näyttämölle myyttisen ja mielikuvitusrikkaan maailman, jossa värikkäät roolihenkilöt ja perhedraama sekä karnevalistinen näyttämöfantasia ja lapsuuttamme ympäröivä todellisuus avautuvat ja risteävät kiehtovina kuin kaleidoskooppi lapsen silmissä. Esityksen on ohjannut Paavo Westerberg ja rooleissa nähdään mm. Eero Aho, Elena Leeve, Olavi Uusivirta, Anna-Maija Tuokko ja Rea Mauranen. Kesto noin 3,5 h.

LIPUT

Alumniyhdistyksen jäsenille on varattu 100 lippua, joiden hinnat vaihtelevat lipputyypeittäin: normaalilippu 46 €, eläkeläislippu 43 € ja opiskelijalippu 23 €. Ilmoittaudu mukaan allaolevasta linkistä, ja sen lisäksi lunasta lippusi omatoimisesti Helsingin Kaupunginteatterin lippumyymälästä (Ensi linja 2, ma-pe klo 12-17). Lippuja lunastaessasi mainitse varausnumero 528-391392818, jotta varaus löytyy vaivattomasti. HUOM: Lippupisteen kanssa ilmenneistä ongelmista johtuen varausnumero on vaihtunut ja lippujen lunastus onnistuu enää vain Kaupunginteatterin lippumyymälästä! Lippujen viimeinen lunastuspäivä on 15.2.2023.

Kaikki liput sisältävät palvelumaksun, eikä Kaupunginteatterin lippumyymälä veloita sen lisäksi ylimääräisiä kuluja. Liput voidaan pyynnöstä toimittaa laskulla (laskutus ennen toimitusta), jolloin laskun toimitusmaksu on 10 €/lähetys. Lippuja ei voi lunastaa verkosta. Lunastettuja lippuja ei vaihdeta tai lunasteta takaisin. Lunastamattomat liput peruuntuvat automaattisesti takaisin myyntiin. Alumneilla on tapahtumaan rajallinen lippukiintiö ja se täytetään lippujen lunastusjärjestyksessä. Lisätietoja: Kaupunginteatterin lipunmyynti, puh. (09) 3940 22 (puhelinpalvelu ma-pe klo 9-17).

Torstai 2.3.2023 kello 18.30, Helsingin kaupunginteatteri (Eläintarhantie 5).

Kuva Pekka Suikkanen

Kulttuuritreffit: Musiikkitalon urut

Kulttuurikevään päätteeksi alumnit suuntaavat kuuntelemaan pitkään kaivattuja Musiikkitalon urkuja, joiden hankinnan alullepanijana toimi hankkeeseen miljoona euroa lahjoittanut säveltäjä Kaija Saariaho. Käsityönä rakennetut, maailman suurimpien mo..