Kulturträff: Färg & ljus – arvet efter impressionismen på Ateneum

Alfred William Finch – Hedelmäpuutarha La Louvieresta – Kuva Kansallisgalleria Hannu Aaltonen

Alfred William Finch: Hedelmäpuutarha La Louvièresta (Kuva Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen)

På Kulturträffen i november beger vi oss till det nyrenoverade Ateneum för att se utställningen Färg & ljus – arvet efter impressionismen. Utställningen, som öppnar i slutet av oktober, presenterar impressionistisk och nyimpressionistisk konst från åren 1860–1916, och jämför den internationella konstens främsta namn mot den finländska färgkonstens korta men intensiva blomningsperiods dito. Bland de internationella konstnärerna på utställningen finns verk av bl.a. Claude Monet, August Renoir, Camille Pissarro och Alfred Sisley, och bland de inhemska konstnärerna finns verk av bl.a. Ellen Thesleff, Magnus Enckell, Pekka Halonen och Tyko Sallinen.

För att undvika köbildning arrangeras det inga guidade turer i utställningslokalerna, men medlemmar i Alumnföreningen har en egen halvtimmes utställningsintroduktion i Ateneum-salen. På utställningsintroduktionen får vi en genomgång av utställningens teman och nyckelverk med hjälp av en expertguide och ett innehållsrikt bildspel. Efter detta kan alla självständigt utforska utställningen som Ateneums kurator Anna-Maria von Bonsdorff och museichefen Marja Sakari sammanställt.

Utställningsintroduktionen har plats för 100 alumner och priset för medlemmar i Alumnföreningen är 6 €/person (norm. 8 €). Dessutom måste deltagarna själva betala Ateneums entréavgift på plats (€20/€12, gratis med museikortet). Anmäl dig genom att betala deltagaravgiften i Alumnbutiken. När du fyller i all nödvändig information vid köpet av biljetten i Alumnbutiken behöver du inte längre fylla i ett separat anmälningsformulär. Anmälningen avslutas 5.11. – betala din deltagaravgift före det.

OBS: Evenemanget är fullbokat.

Tisdagen 21.11.2023 kl. 16.30, Ateneum (Brunnsgatan 2, ingång för grupper via Ateneumgränden).