Kulturträff: Jekyll & Hyde

Jekyll-Hyde1

Den mystiske illgöraren Edward Hyde härjar i London och orsakar ilska, avsky och rädsla. Samtidigt genomför en respekterad läkare, Dr Henry Jekyll, experiment i sitt laboratorium där han försöker förändra människans natur och väsen. Kopplingen mellan Jekyll och Hyde är konstigare än någon kunde ha föreställt sig.

På Kulturträffen i april går alumnerna till Nationaloperna, som precis har firat sitt 100-årsjubileum, för att se hur en klassisk skräckhistoria översätts till dansens språk. Dr Jekyll and Mr. Hyde, baserad på Robert Louis Stevensons berättelse (1886), är en märklig berättelse om det mänskliga sinnets djupa motsägelser, förmågan till gott och ont. Berättelsen utspelar sig i den viktorianska eran i London, på skuggiga gator, i den hotfulla atmosfären på ett mentalsjukhus och i överklassens elegans. Val Caniparolis koreografi hade urpremiär på Nationalbaletten 2020. Föreställningens musik består av kraftfulla verk av Krzysztof Penderecki, Henryk Gorecki och Wojciech Kilar, samt utdrag ur Frédéric Chopins och Henryk Wieniawskis musik.

FÖRHANDSPROGRAM

Inför föreställningen kl 18:00 blir det en presentation av verket i Alminsalen. I ett evenemang som varar i cirka 25 minuter berättar experten Heidi Almi intressanta fakta om verkets tillkomststadier, karaktärer och berättelse.

BILJETTER

Vi har reserverat 80 biljetter med en liten rabatt för medlemmarna i Alumnföreningen, priserna varierar beroende på biljetttyp: standardbiljett 96 € och pensionär 86 €. Anmäl dig genom att betala deltagaravgiften i Alumnibutiken via länken nedan. Kom ihåg att även fylla i dina deltagaruppgifter med hjälp av formuläret, så att information om biljettutdelning och eventuella ändringar når dig. Platser kan inte reserveras med blanketten ”Anmäl dina deltagaruppgifter”, utan biljetterna fördelas i betalningsordning. Alumnrabatten gäller till och med 15.3. – betala gärna din deltagaravgift innan dess!

Fredag 21.4.2023 kl. 19, Nationaloperan (Helsingegatan 58).

Liknande händelser

Kulturträff: Franska nya vågen

På Alumnföreningens Kulttuuriträff bekantar vi oss med franska nya vågen på Kino Regina genom en filmvisning och en föreläsning. Först blir det en föreläsning om franska nya vågen (längd 150 min), som ingår i föreläsningsserien Maailman elokuvan..
Kuva: Otto-Ville Väätäinen