Kulttuuritreffit: Jekyll & Hyde

Jekyll-Hyde1

Salaperäinen pahantekijä Edward Hyde riehuu Lontoossa aiheuttaen vihaa, inhoa ja pelkoa. Samaan aikaan kunnioitettu lääkäri, tohtori Henry Jekyll tekee laboratoriossaan kokeita, joilla hän pyrkii muuttamaan ihmisen luonteen ja olemuksen. Jekyllin ja Hyden välinen yhteys on kummallisempi kuin kukaan olisi voinut ajatella.

Huhtikuun Kulttuuritreffeillä alumnit suuntaavat juuri 100-vuotista taivaltaan juhlineeseen Kansallisbalettiin katsomaan, kuinka klassinen kauhutarina kääntyy tanssin kielelle. Robert Louis Stevensonin kertomukseen (1886) perustuva Tohtori Jekyll ja Mr. Hyde on eriskummallinen kertomus ihmismielen syvistä ristiriidoista, kyvystä hyvään ja pahaan. Tarina sijoittuu viktoriaanisen ajan Lontooseen, hämyisille kaduille, mielisairaalan uhkaavaan tunnelmaan ja yläluokan eleganssiin. Val Caniparolin koreografia sai maailman ensi-iltansa Kansallisbaletissa 2020. Esityksen musiikki koostuu Krzysztof Pendereckin, Henryk Goreckin ja Wojciech Kilarin voimakkaista teoksista sekä otteista Frédéric Chopinin ja Henryk Wieniawskin musiikkia.

ENNEN ESITYSTÄ

Ennen esitystä klo 18.00 järjestetään Alminsalin lämpiössä teosesittely. Noin 25 minuuttia kestävässä tilaisuudessa asiantuntija Heidi Almi kertoo kiinnostavia faktoja teoksen syntyvaiheista, roolihahmoista ja tarinasta.

LIPUT

Alumniyhdistyksen jäsenille on varattu 80 pienen alennuksen sisältävää lippua, joiden hinnat vaihtelevat lipputyypeittäin: normaalilippu 96 € ja eläkeläinen 86 €. Ilmoittaudu mukaan maksamalla osallistumismaksu Alumnikaupassa allaolevan linkin kautta. Muistathan sen jälkeen myös täyttää osallistujatietosi erilliselle lomakkeelle, niin tieto lippujen jaosta ja mahdollisista muutoksista tavoittaa sinut. Paikkoja ei kuitenkaan voi varata Ilmoita osallistujatietosi -linkin kautta, vaan alumnien lippukiintiö jaetaan maksujärjestyksessä. Alumnialennus on voimassa 15.3. asti – maksathan osallistumismaksusi ennen sitä!

Perjantai 21.4.2023 kello 19, Kansallisooppera (Helsinginkatu 58).

Kuva Pekka Suikkanen

Kulttuuritreffit: Musiikkitalon urut

Kulttuurikevään päätteeksi alumnit suuntaavat kuuntelemaan pitkään kaivattuja Musiikkitalon urkuja, joiden hankinnan alullepanijana toimi hankkeeseen miljoona euroa lahjoittanut säveltäjä Kaija Saariaho. Käsityönä rakennetut, maailman suurimpien mo..