Kulturträff: Nuoret 2023

Nuoret 2023 suorakaide

På Kulturträffen i maj beger vi oss till Konsthallen och se på utställningen Nuoret 2023. Utställningen är en kollektivutställning för unga konstnärer som organiserats i Konsthallen sedan 1939. Den visar upp nya verk av finska konstnärer eller konstnärer bosatta i Finland som är under 35 år. Utställningen som arrangeras vartannat år arrangeras av Finska Konstnärsällskapet och genom åren har många sedermera legendariska konstnärer som Tove Jansson och Eila Hiltunen, deltagit i utställningen.

Utställningen Nuoret 2023. presenterar totalt 35 nya generationens konstnärer eller grupper av konstnärer i totalt sju olika lokaler i Helsingfors. Utställningen utmanar och förnyar bildkonstens etablerade produktions- och utställningsmetoder. Utställningsprojektet skapar en möjlig framtidsvärld, där uppskattningen av konsten ökar i samhället, bildkonstnären klarar sig med sitt verk och konsten njuts av en allt bredare publik.

Alumnföreningen har reserverat två (2) guidningar till utställningen i Konsthallen. För totalt 60 alumner. Den 45 minuter långa guidade turen är gratis för medlemmar i Alumniföreningen och deras avecs, men deltagarna måste själva betala inträdesavgiften till konsthallen (vuxna 14 €, rabattgrupper 8 €, under 18 år och museikortsinnehavare 0 €). Efter den guidade turen finns det tid att bekanta sig närmare med utställningen på egen hand.

Onsdag 3.5.2023 kl. 17-18, Konsthallen (Nervandersgatan 3).

Liknande händelser

Kulturträff: Franska nya vågen

På Alumnföreningens Kulttuuriträff bekantar vi oss med franska nya vågen på Kino Regina genom en filmvisning och en föreläsning. Först blir det en föreläsning om franska nya vågen (längd 150 min), som ingår i föreläsningsserien Maailman elokuvan..
Kuva: Otto-Ville Väätäinen