Kulturträff: Symbolernas Helsingfors – historia och arkitektur

SKS-alumnitapahtuma-kuva-nettiin

På Alumnföreningens och Finska litteratursällskapets gemensamma vandring får du lära känna Helsingfors gamla byggnaders historia och deras arkitekturs symbolik. Liisa Väisänen, konstforskare och fackförfattare, känd för Yle-serien Symbolernas hemliga värld, hjälper dig utforska de budskap som finns gömda i gamla byggnaders fasader, och berättar samtidigt om olika symbolers fascinerande kulturhistoria. Det finns särskilt många symboliska betydelser i byggnaderna i centrums empire-byggnader och i stadens stiliga jugendbyggnader – hur många Minervaugglor finns det egentligen i stadskärnan?

Var och en av de två turerna, som tar drygt en timme, rymmer 40 alumner och i slutet av turen kan deltagarna köpa Liisa Väisänens böcker Symbolien Helsinki och Salaiset symbolit signerade för det överkomliga alumnpriset 20 euro (norm. 32 €). Deltagande förutsätter anmälan via länken nedan. Språk: finska.

Torsdag 11.4.2024 klockan 16 och 18, start utanför Porthania (Universitetsgatan 3).

Liknande händelser

Kulturträff: Sekunnit ennen kaatumista

Föreställningen Sekunnit innan kaatumista (Sekunderna innan man faller) är baserad på boken med samma namn av vår Årets Alumn Hannele Cantell, om hennes egen sjukdom. Vad händer med dig själv och dina nära och kära när en frisk person blir sjuk och ..
Kuva Pekka Suikkanen