Kulttuuritreffit: Symbolien Helsinki – historiaa ja arkkitehtuuria

SKS-alumnitapahtuma-kuva-nettiin

Tervetuloa tutustumaan Helsingin vanhojen rakennusten historiaan ja niiden arkkitehtuurissa esiintyvään symboliikkaan! Taiteentutkija, tietokirjailija Liisa Väisänen opastaa tutkimaan vanhojen rakennusten julkisivuihin kätkettyjä viestejä, ja kertoo samalla erilaisten symbolien kiehtovasta kulttuurihistoriasta. Erityisen paljon symbolisia merkityksiä esiintyy Helsingin empirekeskustan rakennuksissa sekä kaupungin komeissa jugendtaloissa. Montako Minervan pöllöä keskustasta oikein löytyykään?

Merkkien salat -sarjasta tunnettu Liisa Väisänen on kirjoittanut aiheesta kaksi SKS:n julkaisemaa kirjaa: Symbolien Helsinki on upeasti kuvitettu opas pääkaupungin vanhojen rakennusten symboliikkaan, ja Salaiset symbolit puolestaan kertoo erilaisten symbolien värikkäästä kulttuurihistoriasta.

Alumniyhdistyksen ja SKS:n yhteistyössä toteuttamalle kahdelle kävelykierrokselle torstaina 11.4. mahtuu kummallekin mukaan 40 nopeinta alumnia. Reilun tunnin kestävä kierros alkaa Porthanian edestä ja päättyy samaan paikkaan. Osallistujien on mahdollista hankkia kierroksen päätteeksi Liisa Väisäsen kirjoja signeerattuna edulliseen 20 euron alumnihintaan (norm. 32 €), maksu onnistuu kortilla.

Tapahtuma on täynnä.

Torstai 11.4.2024 kello 16 ja 18, lähtö Porthanian edestä (Yliopistonkatu 3).

Kuva: Ola Kolehmainen © Paimio Sanatorium Foundation

Päiväretki: Paimion parantola

Alumniyhdistyksen syyskauden avaa tänäkin vuonna päiväretki eteläsuomalaiseen kulttuurikohteeseen, ja tällä kertaa lähdemme tutustumaan Paimion parantolaan. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema rakennus valmistui tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933. Par..
Kuva: Stefan Bremer