Litteraturcirkel: Kaari Utrio

Kaari Utrio

Valokuvaaja: ©Tomi Kontio

Journalist Anna-Liisa Haavikko och författare Kaari Utrio (Årets Alumn 2002) diskuterar Haavikkos biografi Kaari. Kaari Utrion elämä. Porträttet av den inspirarande författaren, polemikern och feministen förtäller hur den målmedvetna magistern i historia valde en karriär som författare och skrev historiska underhållningromaner på ett helt nytt sätt. Kaari beskriver både de hårda och de njutningsfulla sidorna av författarlivet, en samhällsdebattörs eldiga debatter samt de senaste decenniernas litterära och intellektuella klimat på ett livfullt sätt.

Programmet för vårens litteraturcirklar är planerat av Anna Baijars och Touko Siltala. Anna Baijars är verkställande direktör och förläggare för förlaget Gummerus. Utöver litteratur inspireras hon av musik, havet och förändringar inom bokbranschen. Touko Siltala är förläggare vid förlaget Siltala. Under den största delen av sin karriär har han arbetat med inhemsk litteratur men börjar intressera sig ännu mera för betydande översatt litteratur, biografier och historisk forskning.

Länken till direktsändingen skickas per e-post till alla som anmält sig och den publiceras på föreningens hemsida.

Må 10.5.2021, kl. 17. Evenemanget sänds endast som direktsändning på grund av corona restriktionerna. Man kan inte följa med tillställningen på plats.

Liknande händelser

Kuva: Helen Korpak

Litteraturcirkeln: Annika Luther

Författare och biolog Annika Luther berättar om sitt verk Rukiin viljava historia (Rågen. En spretig historia). Till sin utbildning är Luther biolog och arbetar som lektor i biologi, geografi och humanekologi vid Tölö gymnasium. Sedan tidigare har tre ro..