Litteraturcirkeln: Anton Monti

Kirjailija Anton Monti. Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Kuva: Miikka Pirinen

Rötterna till ’ndranghetan, en av världens farligaste kriminella organisationer, sträcker sig hundratals år bakåt i tiden. I nyheterna 2021 kunde man läsa om alla tiders största maffiarättegång, där hundratals medlemmar av ’ndranghetan stod åtalade. Den Kalabriska kriminalorganisationens framgång baserar sig framför allt på uppfattningen om organisationens anständighet – en åsikt som delas av både organisationens tiotusentals medlemmar och det italienska folket. Vad handlar ’ndranghetans, den minst kända maffiaorganisationens framgång om och vad berättar detta om Italien? Den finsk-italienska facklitterära författaren Anton Montis bok om ’ndranghetan var bland de populäraste facklitterära verken år 2021. Anton Monti intervjuas av Mirjam Ilvas.

Bokerbjudande

Det är möjligt att köpa Anton Montis senast böcker Maailman vaarallisin rikollisjärjestö ’Ndrangheta och Minne menet, Italia till nedsatt alumnförmånspris från nätbutiken. Beställ boken Maailman vaarallisin rikollisjärjestö ’Ndrangheta till priset 15 € + postavgift 3,95 € (reg.pris 34 €), eller Minne menet, Italia till priset 10 € + postavgift 3,95 € (reg.pris.30€).
Använd kampanjkoden alumni22 i nätbutiken för att erhålla rabatten. Förmånen är i kraft fram till 17.4. En begränsad mängd böcker finns till salu på själva tillställningen.

Programmet för vårens litteraturcirklar har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och förlaget Teos VD Nina Paavolainen.

Måndagen den 11.4.2022 klockan 17-18, Forsthuset sal 1 (Unionsgatan 40). Du kan också följa med evenemanget via direktsändning.

Liknande händelser

Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Litteraturcirkeln: Susanna Hast

Susanna Hast undersöker i sin självbiografiska debutroman Ruumis/huoneet mekanismerna kring våld och trauma och det tysta kriget mot kvinnor som inte beskrivs i historieböckerna. Verket visar hur kroppen kommer ihåg saker som språket inte alltid når. Ro..