Litteraturcirkel: Anton Monti

Kirjailija Anton Monti. Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Kuva: Miikka Pirinen

Rötterna till ’ndranghetan, en av världens farligaste kriminalorganisationer, sträcker sig hundratals år bakåt i tiden. I nyheterna 2021 kunde man läsa om alla tiders största maffiarättegång, där hundratals medlemmar av ’ndranghetan stod åtalade. Den Kalabriska kriminalorganisationens framgång baserar sig framför allt på uppfattningen om organisationens anständighet – en åsikt som delas av både organisationens tiotusentals medlemmar och det italienska folket. Vad handlar ’ndranghetans, den minst kända maffiaorganisationens framgång om och vad berättar detta om Italien? Den finsk-italienska facklitterära författaren Andrea Montis bok om ’ndranghetan var bland de populäraste facklitterära verken år 2021.

Programmet för vårens litteraturcirklar har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och förlaget Teos VD Nina Paavolainen.

Måndagen den 11.4.2022 klockan 17-18, Forsthuset sal 1 (Unionsgatan 40). Det finns möjlighet att följa evenemanget via direktsändning. Anmälan till evenemanget öppnas i januari.

Liknande händelser

Litteraturcirkel: Juha Hurme

Juha Hurme presenterar genom exempel, sång och aforismer Aleksis Kivis grundlärdomar och skogsekologi. Inkluderat är också en gnutta Elmer Diktonius och Gunnar Björling för att bredda på Kivis modernism. Det senaste verket av författaren och Finlandiap..
Kuva: Murdo MacLeod