Kirjallisuuspiiri: Anton Monti

Kirjailija Anton Monti. Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Kuva: Miikka Pirinen

Maailman vaarallisimmaksi kutsutun rikollisjärjestön ’ndranghetan juuret ulottuvat satojen vuosien päähän. Vuonna 2021 uutisotsikoissa oli kaikkien aikojen suurin mafiaoikeudenkäynti, jossa syytettynä oli satoja ’ndranghetan jäseniä. Calabrialaisen ’ndranghetan menestys perustuu ennen muuta käsitykseen järjestön kunniallisuudesta – käsityksen jakavat niin järjestön kymmenet tuhannet jäsenet kuin aivan tavalliset italialaisetkin. Mistä kaikesta mafioista tuntemattomimman, ’ndranghetan, menestyksessä on kyse, ja mitä se kertoo Italiasta? Suomalais-italialaisen tietokirjailija Anton Montin teos n’dranghetasta oli vuoden 2021 suosituimpia tietoteoksia.

Kevään kirjallisuuspiirien ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen.

Maanantai 11.4.2022 kello 17-18, Metsätalo Sali 1 (Unioninkatu 40). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona. Ilmoittautuminen tapahtumaan alkaa tammikuussa.

Kirjallisuuspiiri: Juha Hurme

Juha Hurme esittelee näyttein, lauluin ja mietelausein Aleksis Kiven ydinoppia ja metsäekologiaa. Mukana on Kiven modernismia laajentamassa myös ripaus Elmer Diktoniusta ja Gunnar Björlingiä. Finlandia-palkitun kirjailija, teatterintekijä Juha Hurmeen vi..
Kuva: Murdo MacLeod

Kirjallisuuspiiri: Maggie O’Farrell