Litteraturcirkel: Henna Raatikainen

12.10.2022 Helsnki, Kirjailija Henna Raatikainen. Kustantamo S&S.

Kuva: Kustantamo S&S.

Henna Raatikainen ser i sin facklitterära bok Kuinka baletti nousi jaloista päähäni på den älskade och traditionella konstformen klassisk balett. Raatikainen ägnade sin ungdom och barndom till att träna balett och funderar kring vad som gäckar oss med balett trots att de populäraste verkens form och språk förändrats så lite under århundraden. Vad är det som gör kontroll och självdisciplin till något vackert?

Kuinka baletti nousi jaloista päähäni är en kärleksförklaring till balett och samtidigt en påminnelse om det pris man betalar för skönhenten. Henna Raatikainen är en helsingforsisk skribent och magister i statskunskap som länge verkat kring dans och film som esseist, kritiker, journalist och kommunikatör. Hennes tekster har publicerats i litteratur- och kulturtidsskrifter.

I Litteraturcirkeln fördjupar man sig i litteraturens olika genrer och författarna själva presenterar sina nya verk. På måndagar är tyngpunkten i skönlitteratur och under tisdagar presenteras faktaböcker som baserar sig på Helsingfors universitets forskares arbete. Programmet för måndagskvällarna har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. Ansvariga för tisdagarnas forskarprogram är humanistiska fakultetens dekan, professorn i facklitteratur Pirjo Hiidenmaa och Finlands facklitterära författere rf:s tidigare ordförande, professor emeritus Markku Löytönen.

Måndag 3.4.2023 klockan 17-18, Porthania II (Universitetsgatan 3). Du kan också följa med tillställningen på distans.